کد خبر:15627
پ
D985D8A7D984D984D987D986D8AF

شب «کتاب تحقیق ماللهند» ابوریحان بیرونی

پانصد و نود و نهمین شب از شب‌های بخارا به بررسی کتاب «تحقیق ماللهند» ابوریحان بیرونی اختصاص یافته است.

میراث مکتوب- پانصد و نود و نهمین شب از شب‌های بخارا به بررسی کتاب «تحقیق ماللهند» ابوریحان بیرونی و معرفی چاپ دوم ترجمه منوچهر صدوقی سها از این کتاب اختصاص یافته است.

این مراسم ساعت 17:00 روز پنجشنبه نهم بهمن ماه 1399 با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به صورت مجازی پخش خواهد شد.

در این مراسم مهدی محقق، رئیس موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ـ مک گیل، منوچهر صدوقی سها، استاد و پژوهشگر حکمت و عرفان اسلامی، غلامرضا اعوانی، رئیس اسبق مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، حسن بلخاری قهی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، برزو قادری، هندپژوه و مدیر انتشارات سورا، و علی دهباشی، سردبیر مجلۀ فرهنگی بخارا سخن خواهند گفت.

همچنین در این برنامه، چاپ دوم جلد اول ترجمه تحقیق ماللهند اثر منوچهر صدوقی سها که از سوی انتشارات «سورا» منتشر شده است نیز معرفی و رونمایی خواهد شد.

ابوریحان بیرونی دانشمند برجستۀ ایرانی در نیمه دوم قرن چهارم و اوایل قرن پنجم است. او حکیم و دانشمندی جامع الاطراف و صاحب آثار پرشماری در ریاضیات، نجوم، داروشناسی، کانی‌شناسی، جغرافیا و هندشناسی است.

از جمله مهمترین آثار بیرونی، کتاب تحقیق ماللهند است که مشتمل بر 80 فصل است؛ این کتاب که عنوان کامل آن «فی تحقیق ماللهند من مقوله مقبوله او مرذوله» است، بی شک از شاهکارهای مهم در زمینه فلسفه علوم و ادیان تطبیقی است و نخستین اثر دقيق علمی است که در تاریخ فرهنگ و تمدن هند درباره آن کشور نوشته شده است.

این کتاب به زبان‌های: فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، انگلیسی ترجمه شده است و هنوز از منابع درجه اول هندشناسی به شمار می‌رود. وسعت اطلاع، دقت نظر، ژرف‌بینی و کنجکاوی و مشاهدات بسیار عمیق و دقيق ابوریحان، خوانندۀ بی‌غرض را به تحسین و شگفتی وا می‌دارد، ابوریحان در اواخر قرن چهارم در آغاز قرن پنجم، برای آشنائی با علوم و معارف هندیان بهره‌ای از عمر خود را در آن دیار گذرانید و حتی برای شناخت بهتر آنان از آموختن زبان دشوار سانسکریت فروگذار نکرد.

شب کتاب تحقیق ماللهند در نشانی‌های زیر پخش می‌شود:

Telegram.me/bukharamag

Instagram.com/bukharamag

www.bukharamag.com

facebook.com/bukharamagzine

aparat.com/bukharamag

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612