کد خبر:37679
پ
یوسفعلی میرشکاک

شاهنامه‌خوانی مدت‌هاست منسوخ شده است

یوسفعلی میرشکاک با اشاره به منسوخ شدن شاهنامه‌خوانی به معنای درست آن گفت: شاهنامه‌خوانی مدت‌هاست برافتاده و تنها خوانش امروزین آن نقالی است.

میراث مکتوب- یوسفعلی میرشکاک، در پنجاه و ششمین جلسه درس‌گفتارهای شاهنامه، با اشاره به منسوخ شدن شاهنامه‌خوانی به معنای درست آن گفت: شاهنامه‌خوانی مدت‌هاست برافتاده و تنها خوانش امروزین آن نقالی است. شاهنامه روایت است و در خواندن آن باید فرض کنیم که داریم یک رمان می‌خوانیم و یا یک فیلم می‌بینیم.

یوسفعلی‌میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی در این جلسه که عصرسه‌شنبه‌ ۶ دی ۱۴۰۲به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، گفت: شاهنامه متنی روایی است و در روایت کوتاه‌ترین وزن‌ها به کار می‌روند تا ایجاد تحرک ذهنی کنند.

میرشکاک در بخش دیگری ازاین جلسه، که به خوانش و تحلیل و تشریح ادامه داستان رستم و سهراب اختصاص داشت، رستم را بزرگترین اسطوره ایرانی دانست و اظهار کرد: انسان ایرانی همواره اسطوره‌سازی را یک ضرورت پنداشته است.

وی اسطوره‌سازی‌های کاذب امروزین را نیز در ادامه و انحراف از همان سنت اسطوره‌سازی ایرانی و نیاز به آن پنداشت و افزود: اسطوره‌گرایی بی مبنا، فقط برای عوام‌فریبی است!

سلسله درس‌گفتارهای شاهنامه، ساعت ۳۰: ۱۸ تا ۲۰ سه‌شنبه‌های هرهفته به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه «یوسفعلی میرشکاک» در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسه هفتگی می‌توانند در سالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند.

پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه هنری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612