کد خبر:3831
پ
۴۳

سندبادنامه به چاپ دوم رسید

چاپ دوم کتاب سندبادنامه (با نمایه) تالیف محمدبن علی ظهیری سمرقندی با مقدمه و تصحیح سید محمدباقر کمال‌الدینی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد

میراث مکتوب – چاپ دوم کتاب سندبادنامه (با نمایه) تالیف محمدبن علی ظهیری سمرقندی با مقدمه و تصحیح سید محمدباقر کمال‌الدینی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.
ادبیات غنی فارسی بزرگترین میراثی است که از گذشتگان ما به ارث رسیده است. این منبع سرشار به صورتهای مختلف – اعم از منثور و منظوم، مکتوب و شفاهی در اختیار ما قرار دارد. یکی از گنجینه‌های باارزش کتابی است به نام سندبادنامه که طی قرنها و دوره‌های گذشته با نامهای مختلفی چون کتاب سندباد حکیم، حکایت وزارء سبعه، داستان هفت وزیر، هفت فرزانه، کتاب مکرالنساء، قصه شاهزاده و هفت وزیر نامیده شده و امروز با نام سندبادنامه در دسترس ما قرار گرفته است.
سندبادنامه کتابی است در آداب کشورداری و رفتار با رعیت و از حیث ترکیب و ساختمان شبیه کلیله و دمنه. یعنی یک داستان اصلی که در ضمن آن حکایت ها و قصص دیگری نیز می‌آید. متن این کتاب به اشعار فارسی و عربی نیز آمیخته است.
محمد بن علی بن حسن ظهیری کاتب سمرقندی، نویسنده این اثر، از مترسلان و کاتبان بزرگ ایران در قرن ششم هجری و صاحب دیوان رسائل قلج طمغاج خان از پادشاهان آل افراسیاب بوده است. ظهیری سمرقندی صورت ساده سندبادنامه را با استفاده از آیات قرآن، احادیث، صنایع مختلف ادبی و اشعار و امثال فارسی و عربی به نثر فنی آراسته است.
مقدمه مصحح، متن سندبادنامه، فرهنگ لغات سندبادنامه، نمایه ها و منابع و مأخذ بخش های این اثر را تشکیل می دهند.
چاپ دوم سندبادنامه (با نمایه) تالیف محمدبن علی ظهیری سمرقندی با مقدمه و تصحیح سید محمد باقر کمال الدینی در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۳۳۷ صفحه به بهای ۱۹۸۰۰۰ ریال به تازگی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است.
یادآور می شود چاپ نخست سندبادنامه در سال ۱۳۸۱ به بازار نشر ارائه شده است.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612