کد خبر:19685
پ
Shanameh-Shomiz_0-1

«سنجش منابع تاریخی شاهنامه» برگزیدۀپژوهش فرهنگی سال شد

در پانزدهمین جشنوارۀ پژوهش فرهنگی سال، کتاب «سنجش منابع تاریخی شاهنامه در پادشاهی خسرو انوشیروان» در میان آثار برگزیده قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در مراسم اختتامیۀ پانزدهمین جشنوارۀ پژوهش فرهنگی سال، کتاب منتشر شده توسط این مؤسسۀ پژوهشی در میان آثار برگزیده قرار گرفت.

در جشنوارۀ پژوهش فرهنگی سال که با شرکت بیش از یک هزار اثر در حوزه‌های مختلف فرهنگی برگزار شد، کتاب «سنجش منابع تاریخی شاهنامه در پادشاهی خسرو انوشیروان» که در تابستان امسال با پژوهش و نگارش فرزین غفوری و از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد، به عنوان یکی از آثار برگزیده، حائز جایزۀ برتر شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

جشنوارۀ مذکور برای پانزدهمین سال متوالی است که از سوی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار می‌شود و در آن حداقل 200 داور، آثار راه یافته به این جشنواره را مورد بررسی و تحقیق قرار دادند.

لازم به ذکر است، کتاب «سنجش منابع تاریخی شاهنامه در پادشاهی خسرو انوشیروان» همان گونه که از نامش پیداست به دوره‌ای خاص از تاریخ باستان ایران، یعنی دورۀ پادشاهی انوشیروان ساسانی در شاهنامه فردوسی می‌‍پردازد که به گفتۀ نگارندۀ کتاب برای فردوسی دارای ارزش و اهمیت بوده است.

پژوهشگر کتاب «سنجش منابع تاریخی شاهنامه در پادشاهی خسرو انوشیروان» در اثر خود همچنین این فرضیۀ جدی را مطرح کرده است که فردوسی به منبع خاصی (احتمالاً کتاب الکارنامج فی سیرة انوشروان) دسترسی داشته و افزون بر استفاده از شاهنامۀ ابومنصوری، با استفاده از آن نیز شرح پادشاهی خسروانوشیروان را در شاهنامه تکمیل کرده است.

 
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612