کد خبر:30472
پ
سمیعی گیلانی ۲

سمیعی گیلانی به ویرایش دید علمی، هنری و فنی داد

بزرگداشت احمد سمیعی گیلانی، روز گذشته شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ همزمان با آخرین روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور مهدخت معین، دختر محمد معین و استاد ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، جعفر شجاع کیهانی، معاون گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، خسرو معتضد، مورخ و پژوهشگر و غیره در کوشک کتاب برگزار شد. […]

بزرگداشت احمد سمیعی گیلانی، روز گذشته شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ همزمان با آخرین روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور مهدخت معین، دختر محمد معین و استاد ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، جعفر شجاع کیهانی، معاون گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، خسرو معتضد، مورخ و پژوهشگر و غیره در کوشک کتاب برگزار شد.

در این نشست مهدخت معین درباره پدر و پدربزرگش گفت: معین العلماء از روحانیون معتبر و محبوب اهالی رشت بود. او کتابخانه‌ای داشت و محمد معین از کودکی میان کتاب‌ها وقت می‌گذراند. پدرم می‌گفت هنگام تحصیل در دبستان شاگردان از معلم خواسته بودند کلیله بخواند. معلم گفته بود به فکر بچه‌های کوچک باشید که برایشان خواندن سخت است. پدرم می‌گفت انگار تدریس کلیله برای معلم دشوار بود. اما او کودکی مرا بهانه قرار داده بود.

وی افزود: زمستان‌ها دوستان پدربزرگ به منزلش می‌رفتند و چند شب اقامت می‌کردند. در این شب‌ها معین‌العلماء برنامه مشاعره و مسابقه ترتیب می‌داد. هرکس در مسابقه کمترین اشتباه را داشت برنده می‌شد. همیشه در این مسابقات محمد برنده بود. محمد بعد از یک سال تحصیل در مکتب‌خانه به مدرسه رفت و در کلاس سوم نشست.

معین گفت: پس از دو ماه معلم به مدیر گزارش داد که معلومات محمد برای کلاس سوم زیاد است. محمد به کلاس پنجم رفت. او طی دو سال گواهینامه شش کلاس ابتدایی را دریافت کرد. از آنجا که دکتر معین از سنین خردسالی با کتاب بخصوص متون ادبی مأنوس بود، بعدها در زبان و ادبیات متبحر و استاد شد.

جعفر شجاع کیهانی معاون گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این نشست در پاسخ به این سوال که چرا استاد سمیعی به پدر ویرایش نوین نامدار شد، افزود: عده‌ای این ایراد را گرفتند که نباید بگوییم استاد سمیعی پدر ویراستاری است. باید او را یکی از اولین ویراستاران بدانیم. این سخن هم درست است هم نیاز به توضیح دارد. از این لحاظ درست است که ویرایش به عنوان آداب نوین پاکیزگی کتاب و نوشته به‌واسطه بزرگانی به وجود آمد.

وی همچنین با بیان اینکه اگرچه استادانی مانند استاد سعادت، استاد نجف دریابندری و… در ویرایش، اصلاح و پاکیزگی کتاب‌ها پیش از چاپ و نشر اقدام می‌کردند، گفت: اما چرا استاد سمیعی به‌عنوان پدر ویرایش نوین نامدار شد؟ ارزش کار استاد سمیعی این بود که برای اولین بار قواعد ویراستاری را منظم کرد. او به ویرایش دید علمی، هنری و فنی داد.

خسرو معتضد، مورخ و پژوهشگر هم به‌عنوان سخنران بعدی مراسم درباره مردمان شمال کشور و تاریخ گیلان گفت: مردم رشت دانشمند بودند. ما خیلی درباره تاریخ گیلان مطلب داریم. شما می‌دانستید گیلان به مدت دوازده سال یکی از استان‌های روسیه بوده است؟ در زمان پتر کبیر، گیلان اشغال شد. قرار بود مازندران، گرگان و… به اشغال روس‌ها دربیاید. پتر کبیر در ۵۲ سالگی مرد. گیلانی‌ها بسیار مقابل روس‌ها مقاومت کردند و حتی ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار روس بر اثر آب و هوای گیلان مردند.

منبع: مهر

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612