کد خبر:35758
پ
۳۴۵۶۷۶۶۵۴۸

سرگذشت شاهزاده خانم ایرانی؛ تصویری از ایران عهد ناصری

انتشارات دنیای اقتصاد کتاب «سرگذشت شاهزاده خانم ایرانی» اثر مسعود کوهستانی‌نژاد را به چاپ دوم رساند.

میراث مکتوب- این اثر دومین کتاب از «زهرا تاج‌السلطنه»، دختر ناصرالدین‌شاه قاجار است. تاج‌السلطنه در این کتاب که روایتی داستانی از زندگی خود و محیط پیرامونش است، تلاش کرده تا تصویری از ایران عهد ناصری ارائه کند. بخش‌هایی از این اثر در اوایل حکومت پهلوی نوشته یا بازنویسی شده و در این بخش‌ها، جلوه‌هایی از دوران جدید نیز دیده می‌شود. اهمیت این کتاب، علاوه بر جنبه تاریخی، آن است که تصویری که از تاج‌السلطنه به عنوان زنی لاابالی ارائه شده، جای خود را به زنی فاضله و مبادی آداب و اخلاق می‌دهد که به مسایل مهم ایران می‌اندیشیده و برنامه‌هایی نیز برای اصلاح امور داشته است.

سرگذشت شاهزاده‌ای قاجار که با قلم فاخر خود و به زیبایی هر چه تمام‌تر، ضمن شرح خاطراتش، بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی عصر خود را مورد بررسی قرار داده است. زیبایی متن از یک سو و دردمندی و منطق قوی نهفته در چند نامه و یادداشت از نویسنده آن متن که به هنگام انتشار سرگذشتش، در همان روزنامه چاپ شد و نشان‌دهنده زنده بودن و حساسیت فوق‌العاده او به نظریات دیگران در مورد آثارش بود.

زهرا تاج‌السلطنه متولد سال ۱۳۰۱ قمری / ۱۲۶۱-۱۲۶۲ فرزند ناصرالدین‌شاه و توران‌السلطنه دختر پسرعموی شاه بود او را در سال‌های ابتدایی زندگانی‌اش شوهر دادند و مراسم عروسی‌اش در سن ۱۲ – ۱۳ سالگی در تهران برگزار شد. ازدواج اجباری در چنین سن و سالی با یک نوجوان نظیر خودش (حسن‌خان شجاع‌السلطنه فرزند محمدباقرخان سردار اکرم) با طبع سرکش و شاهزاده منشی تاج‌السلطنه نمی‌توانست دوام چندانی بیابد و دوام نیز نیافت. بالاخره بعد از چندین سال کشمکش، به دنیا آوردن سه فرزند، او در فاصله سال‌های ۱۳۲۴ – ۱۳۲۵ قمری / ۱۲۸۵ – ۱۲۸۶ از شوهرش جدا شد.

به فاصله کوتاهی پس از آن و در اوایل سال ۱۳۲۶ قمری / ۱۲۸۷ بار دیگر با قوللر آقاسی باشی ازدواج کرد. این ازدواج نیز دوامی نیافته و عمر آن در همان سال به پایان رسید. از این به بعد تاج‌السلطنه که از هنگام اوج‌گیری اختلافاتش با شوهر اول، به دگرگون زندگی‌کردن نسبت به زنان دیگر جامعه، روی آورده و تلاش نافرجامی هم برای سفر به اروپا انجام داد، وارد مرحله جدیدی از حیاتش شد.

انتشارات دنیای اقتصاد کتاب «سرگذشت شاهزاده خانم ایرانی» اثر مسعود کوهستانی‌نژاد را در ۴۷۹ صفحه به بهای ۴۰۰ هزار تومان به چاپ دوم رساند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612