کد خبر:40214
پ
۲

سخنان کارلو جیوانو چِرِتی در باب آثار مؤسسۀ میراث مکتوب

همه مکتوبات و دستنویس‌هایی که میراث مکتوب چاپ کرده، برای همه کسانی که در زمینۀ تاریخ ایران پیش از معاصر کار می‌کنند، بسیار مهم است. چنین کاری در هیچ جای دیگر انجام نشده است.

میراث مکتوب- در شرایطی که سی سال از بنیانگذاری مؤسسۀ میراث مکتوب گذشته است می‌خواهم بگویم که همه مکتوبات و دستنویس‌هایی که میراث مکتوب چاپ کرده، برای همه کسانی که در زمینۀ تاریخ ایران پیش از معاصر کار می‌کنند، بسیار مهم است. چنین کاری در هیچ جای دیگر، نه در درون ایران و نه بیرون از ایران، انجام نشده است.

مجموعه آثار منتشرشده این مؤسسه زمینه‌های مختلف از ادبیات تا تاریخ از فقه تا شعر و … را در بر می‌گیرد و الان ما در غرب، در اروپا، در آمریکا می‌توانیم از همه این کتاب‌ها که در ایران چاپ شده‌اند و واقعا خیلی خیلی مهم هستند، استفاده کنیم.

من از همه همکاران میراث مکتوب تشکر می‌کنم و از آقای ایرانی که یکی از افرادی هستند که نقش بزرگی در فرهنگ ایران دارند، برای این همه کار که در این سی سال انجام داده است، بیشتر تشکر می‌کنم.

امیدوارم که این کار را ادامه بدهند و امیدوارم که با کشور من یعنی ایتالیا هم فعالیت‌های مشترکی در زمینۀ کاری‌شان داشته باشند.

از خاطرات بسیار خوب من این است که در میراث مکتوب چند بار با دانشمندان ایرانی نشست داشته‌ام و با آنها توانستم راجع به ادبیات و تاریخ این کشور بزرگ صحبت کنم.

کارلو جیوانو چِرِتی
پروفسور ایران‌شناس در دانشگاه رم و مشاور فرهنگی سفارت ایتالیا در ایران

گرایش اصلی چِرِتی در زمینهٔ تحقیق در زبان‌های ایرانی به ویژه دورهٔ فارسی میانه، دین زردشتی و تاریخ دورهٔ پارتی ـ ساسانی و نیز دوران نخست اسلامی است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612