کد خبر:10403
پ
jedi

زندگی و آثار ابوالقاسم لاریجانی

در این پژوهش مؤلف موفق به اثبات این نکته می شود که میرزا ابوالقاسم لاریجانی خوشنویس همان آیت الله ابوالقاسم فرسیو مشهور است.

میراث مکتوب – اهمیت حفظ و توجه ویژه به اسناد تاریخی از آن رو مورد تأکید اهل تحقیق است که به حق دقت و پژوهش روی اسناد گوناگون به یادگار مانده از روزگاران گذشته و مطالعه و بازخوانی متن نقش مُهرهای روی آن می توانند ما را به سوی رمزگشایی از برخی حقایق تاریخی رهنمون شوند و به روشن شدن بسیاری از ابهامات تاریخی کمک شایان توجهی نمایند.

 

 

در این پژوهش مؤلف موفق به اثبات این نکته می شود که میرزا ابوالقاسم لاریجانی خوشنویس همان آیت الله ابوالقاسم فرسیو مشهور است که در خوشنویسی نیز تبحر کافی یافته و به درجۀ استادی رسیده است. همچنین با بازخوانی و دقت در متن نوشته های چندتن از گواهی کنندگان به مکانی که وی  در آن جا اقدام به تعلیم خوشنویسی می کرده است، یعنی مدرسۀ ناصری، پی برده و احتمالات مکانی این مدرسه را در بین مدارس همنام بررسی می کند و با استناد به دو نقش مُهر به قطعیتی در شناسایی آن مدرسه نائل می شود و بدین سان یک بار دیگر بر اهمیت دانش مُهرشناسی پای فشرده و بر نقش کلیدی و راه گشای آن تأکید می کند.

این پژوهش همچنین سعی دارد به ابهاماتی نظیر حدود زمانی تحریر استعلام، شناسایی و معرفی خوشنویس مذکور، بازخوانی نوشته ها و نقش مهرهای گواهی کنندگان آن و شناسایی مکانی که در آن جا به تعلیم خوشنویسی مشغول بوده است؛ و نیز معرفی دو اثر به یادگارماندۀ دیگر او اقدام کرده و به سؤالات پیش رو پاسخ دهد.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:

پیش گفتار

معرفی یک قطعۀ خوشنویسی

مدارس ناصری

مهرهای وقف مدرسۀ ناصری تهران

بازخوانی متن دست نوشته ها و نقش مهرهای گواهی کنندگان

آثار خطی و جایگاه هنری

جایگاه علمی

نتیجه گیری

منابع

جدی، محمدجواد، ابوالقاسم لاریجانی، تهران، پیکره، 48 صفحه، شمارگان: 1000 نسخه، قطع: رقعی، بها: 100000 ریال، 1396.  

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612