کد خبر:7183
پ
ghalamzani

زندگی هنرمندان برجسته و معاصر هنر قلم زنی ایران در یک کتاب

کتاب حاضر به معرفی مجموعه ای از هنرمندان برجسته و معاصر هنر قلم زنی ایران و آثار باشکوهشان می پردازد.

میراث مکتوب – کتاب حاضر به معرفی مجموعه ای از هنرمندان برجسته و معاصر هنر قلم زنی ایران و آثار باشکوهشان می پردازد.

آثار چشم نوازی که نه فقط گواه مهارت، نگرش معنویی و صفای باطنی هنرمندان خلاقشان اند، بلکه بیانگر پیشینه و میراث چند هزار ساله ای هستند که این شخصیت های بزرگ در عصر ما نمایندگیشان می کنند. آثار قلم زنی های هنرمندان ایرانی؛ چه آن ها که پیش از هخامنشیان قلم خورده اند و چه آثار امروز، همواره زینت بخش موزه های جهان بوده و هستند.

در سرنوشتۀ استاد محمود فرشچیان در این کتاب آمده است: «هنرهای صناعی ایران یکی از فاخرترین هنرهای دنیا است. هنر فلز که خود شاخه های متنوع از جمله قلم زنی، مشبک کاری و … را دارد از کهن ترین هنرهای این سرزمین است. بسیاری از آثار هنری ایران در موزه های دنیا چون خورشید می درخشند. این آثار نه به دلیل قدمتشان توجه جهانیان را جلب کرده، بلکه به دلیل نفاستشان، تحسین همگان را برانگیخته است.

از دیرباز تاکنون، هنرمند ایرانی در خوان آفرینش، با وضو نشسته و در آن هنگام که در اندیشۀ خلق یک اثر است، نیکی در پندار و صداقت در کردار، همراه اوست. ادبیات باشکوه زبان فارسی؛ راوی صحنه های عرفانی، حماسی، تغزلی و دیگر است و به همین دلیل همواره الهام بخش اکثر موضوعات تصویری هنر این سرزمین است. این تصاویر در هر بستری؛ از کاغذ گرفته تا سنگ با طراحی دقیق و مناسب با متن و زمینه سامان می گیرند.

بی تردید یکی از رازهای جاودانگی هنر ایران، در طراحی مناسب و دقیق آثار باقی مانده است. هنرمند قلم زن طرح را با قلم فولادی بر بستری از فلز می نشاند و آنگاه به عناصر طرح با تند و کند نوک قلم جان می بخشد. با نوازش قلم پرداز، گلی به پرواز در می آید. با زمزمۀ آهنگ چکش، مرادی به سماع بر می خیزد. برای رمیدن آهوی تیزپا، قلم تیزبُر به کمک می آید. پرنده را قلم گل سواد شکل می دهد. به تمنای پیر دیر مغان، با نسیم نگاهی؛ به سیمای پیکری، لبخند ابدی اهدا می شود. قلم گر سوم درخت کهنسالی را می سازد، تا ناظر ستارگان روز باشد و این همه رنگ آیا در بی رنگی فلز است؟ نه؛ در یکرنگی خالقین آثار فلزی است. در آسمان پرستارۀ تاریخ هنر فلز (قلم زنی) ایران؛ ستارگان فروزان معاصر، آرام و نجیبانه در هر بامداد و شامگاه نورافشانی می کنند تا بوستان هنر؛ همچنان از عطر گلهای طلایی، نقره ای و مسی لبریز شود که بازماندگان سیمرغ هنر در سفر هفت هزار سالۀ فلزند.

فهرست مطالب این کتاب به شرح زیر است:

سرنوشته ای از استاد محمود فرشچیان

پیش گفتار نویسنده

فصل یکم

رد قلم بر پیکر فلز؛ گزیده ای از تاریخ هنر قلم زنی ایران

فصل دوم

از میان شور، فلز و شگفتی؛ معرفی مفاخر در قلم زنی امروز ایران

حسین علاقه مندان

اکبر صامتی

علی ظریفی اصفهانی

احمد فیناستیان

محمد اسکندری

علی ساعی (شهره به امیر)

منصور حافظ پرست

مهدی علمداری

رجبعلی راعی

اکبر بزرگیان

حسین دلوی اصفهانی

محمدعلی ساعی

رضا قادران

مجید بهرامی پور اصفهانی

محمدمهدی باباخانی

کلام پایانی

گلچین پور: محمدحسن، پیله فروش، ربابه خاتون، هنر قلمزنی ایران (مفاخر امروز، ماندگاران فردا)، تهران، سخن،  256 صفحه، شمارگان: 1100نسخه، قطع: وزیری، بها: 1750000 ریال، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612