کد خبر:23538
پ
6.18.12-1

زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر اصغر دادبه

زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر اصغر دادبه، استاد و پژوهشگر فلسفه اسلامی و ادبیات فارسی، منتشر شد.

میراث مکتوب- انجمن آثار و مفاخر فرهنگی طی نشستی در روز اول مردادماه 1401، با حضور علاقه‌مندان و دوستان دکتر اصغر دادبه، استاد بازنشسته دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی علامه طباطبایی، خدمات علمی و فرهنگی وی را ارج نهاد و مراسم بزرگداشتی برای وی برگزار کرد. همچنین کتابی را حاوی یادداشت‌ها و مقالات همکاران و دوستان وی رونمایی کرد.

این کتاب در هفت بخش تهیه و تنظیم شده است. بخش نخست به زندگی‌نامه و آثار استاد دادبه اختصاص دارد که در آن بخشی از زندگی ایشان از زبان خودشان نقل شده است. بخش دوم «درباره استاد» نام دارد. مهدی محقق، نصرالله پورجوادی، بهاءالدین خرمشاهی، مجدالدین کیوانی، سیروس شمیسا، اکبر ایرانی، کاظم موسوی بجنوردی، بهرام پروین گنابادی در کنار کوروش کمالی، فرح نیازکار، احسان‌الله شکراللهی از جمله دوستان دکتر دادبه هستند که یادداشت‌هایی دربارۀ ایشان و وجوه شخصیتی‌شان نگاشته‌اند و در این بخش منتشر شده است. همچنین در این بخش یادداشتی از مرحوم دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن که درباره دکتر دادبه نگاشته شده، به چاپ رسیده است.

بخش سوم «مقالات تقدیمی به استاد» نام دارد. در این بخش مقالۀ «عشقبازی خالق با خود» فتح‌الله مجتبایی، «تجدد و اندیشۀ پیشرفت» علی مرادخانی، و «حافظ و رندی» فرانکلین لوئیس با ترجمه محمدرضا عدلی، به پیشگاه دکتر اصغر دادبه تقدیم شده است.

«طرفه مرد» شعری سرودۀ سیروس شمیسا و اشعاری از مهرانگیز اوحدی، همایون علیدوستی، حسن قریبی، عبدالرضا مدرس‌زاده و سید رسول موسوی، که به این استاد پیشکسوت فلسفه و ادبیات تقدیم شده، در بخش چهارم کتاب با عنوان «اشعار تقدیمی به استاد» به چاپ رسیده است.

«نمونه مقالات استاد» عنوان بخش پنجم است. حافظ و انسان امروز، «حکمت العرشیه»، جلوه‌گاه فلسفه کلامی صدرالمتألهین، نگاهی دیگر به «بداء» و مرگ صراحی، نماز صراحی از جمله مقالات دکتر اصغر دادبه است که در این بخش مجال انتشار یافته است.

نمونه سروده‌های استاد و سال‌شمار و تصاویر این استاد ادبیات فارسی در بخش‌های ششم و هفتم منتشر شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

«زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر اصغر دادبه»، استاد و پژوهشگر فلسفه اسلامی و ادبیات فارسی، به قیمت ۱۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612