کد خبر:3050
پ
afzali-m

زنده یاد قهرمان از استادان مسلم سبک هندی در دنیای معاصر بود

زنده‌یاد قهرمان از استادان مسلم سبک هندی در دنیای معاصر بود و بزرگانی چون مرحوم غلامحسین یوسفی و دکتر شفیعی کدکنی درباره‌اش مطالبی نوشته‌اند

میراث مکتوب – استاد رضا افضلی از دوستان و نزدیکان مرحوم استاد محمد قهرمان هستند که گفت‌وگوی تلفنیی کوتاهی در خصوص درگذشت استاد با ایشان انجام دادیم.
متن گفت و گو را در ادامه می خوانید:
محمد قهرمان متولد ۱۳۰۸ در تربت حیدریه بود. تحصیلاتش را تا مقطع لیسانس حقوق در دانشگاه تهران گذراند و سپس در مشهد در کتابخانۀ دانشکدۀ ادبیات استخدام شد. او از هم کلاسان مهدی اخوان ثالث در دروان دبیرستان بود که نزدیکی و دوستی شان با اخوان تا اواخر عمر اخوان ادامه داشت. به شیوۀ هندی غزل می گفت و آثار بسیاری در این زمینه فراهم آورد. دیوان صائب تبریزی را در ۶ جلد به انجام رساند. تصحیح دیوان های: سلیمی تهرانی، دانش مشهدی، کلیم و … دیگر آثار او هستند. محمد قهرمان مقالات گوناگونی نیز دارد. چند کتاب و مجموعه شعری که سروده های او را شامل می شود یکی «حاصل عمر» است و دیگری «روی جادۀ ابریشم شعر». دو سه کتاب شعر با لهجۀ محلی نیز دارد که «خَدی خدای خُودُم» و «دمِ دِربند عشق» از آن جمله است.
بیش از ۵۰ سال انجمن ادبی در منزلش برگزار می‌شد که به علت بیماری در این اواخر تعطیل شده بود. قهرمان از استادان مسلم سبک هندی در دنیای معاصر بود. بزرگانی چون مرحوم غلامحسین یوسفی و دکتر شفیعی کدکنی درباره اش مطالبی نوشته اند. دکتر شفیعی بارها گفته بود که من انجمن ادبی قهرمان را دانشکدۀ واقعی ادبیات خراسان می دانم و من از استاد قهرمان چیزهایی یاد گرفتم که در دانشکده نمی آموزند.
شادروان قهرمان بسیار شوخ طبع و بذله گو بود. این ویژگی تا اواخر عمر در او وجود داشت حتی زمانی که در بستر بیماری افتاده بود. تا واپسین روزهای عمرش مطالعه می کرد و فیلم می دید. بسیار نجیب بود و به دوستانش احترام می گذاشت. دو بیت زیر بخشی از یکی از غزل های معروف اوست:
در کفّۀ دو دستم امشب دو جام بگذار
ای ساقی سبک دست، سنگ تمام بگذار
در سفره ای که آمد، با خون دل فراهم
نان حلال داریم، آب حرام بگذار
خدایش بیامرزد و روحش را قرین شادی و آرامش گرداند.

اخبار مرتبط
***************************************************

او قهرمانِ کشورِ شعر بود و رفت
اشعار محلی استاد قهرمان در روزگار ما نمونه ندارد

گفت و گو از سهیلا یوسفی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612