کد خبر:25323
پ
nadppcff_0

رونمایی از «پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی»

میراث مکتوب- همزمان با هفته پژوهش، نشریه «پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی» به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با همکاری انجمن ایرانی تاریخ اسلام در کتابخانه بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) رونمایی و معرفی شد. در این مراسم ابوالفضل حسن‌آبادی مدیر مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی به سابقه همکاری واقفان، کتابدوستان […]

میراث مکتوب- همزمان با هفته پژوهش، نشریه «پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی» به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با همکاری انجمن ایرانی تاریخ اسلام در کتابخانه بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) رونمایی و معرفی شد.
در این مراسم ابوالفضل حسن‌آبادی مدیر مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی به سابقه همکاری واقفان، کتابدوستان و استادان برجسته با کتابخانه آستان قدس رضوی در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: نشریه پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی نیز با هدف برقراری ارتباط مستمر با دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها، مجموعه‌داران و پژوهشگران حوزه نسخ خطی و همچنین ایجاد یک شبکه ارتباطی منظم و مشخص با توجه به ظرفیت موجود در مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی پس از پیگیری یک ساله و کسب مجوزهای لازم راه‌اندازی شد.

مدیر مسئول این نشریه با اشاره حسن‌آبادی تصریح کرد: امیدواریم در پرتوی انتشار این پژوهشنامه با استادان و پژوهشگران دانشگاهی و غیردانشگاهی؛ چه در داخل و چه خارج از کشور ارتباط برقرار کرده و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

نسخ خطی؛ میراث فرهنگی ملت‌ها
حمیده شهیدی مدیر داخلی این نشریه نیز گفت: نسخ خطی، میراث فرهنگی ملت‌ها محسوب می‌شوند که بیانگر تلاش مردم یک کشور در گردآوری و حفظ دستاوردهای فکری، علمی و تاریخی آن سرزمین است.
این پژوهشگر سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: نسخ خطی از عوامل اصلی نقل و انتقالات دانش و تجربیات بشری به شمار می‌آیند، از این رو در مطالعات و تحقیقات در حوزه‌های مختلف نقش مهمی دارند.
وی مخطوطات موجود در آرشیو آستان قدس رضوی را از جمله ذخایر گرانبهای این سرزمین دانست و گفت: با توجه به این ذخایر، لازم است علاوه بر اهتمام به امر فهرست‌نویسی نسخ خطی و حفظ و نگهداری آن در مخازن، به مطالعات پژوهشی نیز توجه ویژه‌ای داشت.

شهیدی ایجاد پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی که به صورت دوفصلنامه منتشر را اقدامی در راستای احیای بخشی از میراث کهن و ارزشمند فرهنگ و تمدن اسلامی عنوان کرد که با ایجاد هم‌افزایی میان پژوهشگران و متخصصان در حوزه نسخ خطی برای اشتراک دانش و دانش‌افزایی، سبب رشد و ارتقای جامعه در حوزه‌های علمی و فرهنگی می‌شود.
مدیر داخلی پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی با اشاره بر اینکه این نشریه تخصصی به صورت چاپی و دیجیتال منتشر شده است، تصریح کرد: پژوهشگران علاقه‌مند می‌توانند مقالات خود را با رویکرد علمی و پژوهشی به این پژوهشنامه ارسال کنند.

اهمیت آموزش و تربیت متخصصان در حوزه نسخ خطی
حبیب‌الله عظیمی دانشیار و مشاور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نیز در این مراسم اظهار کرد: نیمی از نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه‌های ایران هنوز فهرست‌نویسی نشده است که این امر وظیفه ما را در آموزش و تربیت متخصصان این حوزه سنگین می‌کند.
سردبیر پژوهشنامه مطالعات نسخ خطی گفت: علاوه بر ارائه آموزش‌ها در حوزه نسخ خطی به شیوه شاگرد و استادی و همچنین امر آموزش در دانشگاه‌ها، انتشار مقالات علمی نیز نقش مهمی در آموزش در این حوزه دارند.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه آستان قدس رضوی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612