کد خبر:14009
پ
t05cw33a7p84dfw7zb1zzl97jn4em65l_0

رونمایی از نسخ خطی مرتبط با حضرت فاطمه(س)

از قدیمی‌ترین نسخ خطی با محوریت حضرت فاطمه(س) در گنجینۀ رضوی رونمایی شد.

میراث مکتوب- سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در چهل‌وسومین سه‌شنبۀ فرهنگیِ خود که با شهادت حضرت صدیقۀ طاهره(س) مصادف شد، سه نسخه از قدیمی‌ترین نسخ خطی خود با موضوع حضرت زهرا(س) را رونمایی کرد.

کارشناس ادارۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی در ارتباط با نسخ رونمایی شده اظهار داشت: «کشف الغمه فی معرفه الائمه»، تألیف علی‌بن عیسی اربلی از محدثان و مورخان به نام شیعه در قرن هفتم هجری قمری، یکی از این نسخ است که در سال 709 قمری و تنها 17 سال پس از وفات مؤلف به دست محمدبن محمد حلّی صفّار کتابت شده است.

سیدرضا صداقت‌حسینی با بیان اینکه این کتاب به زبان فارسی و یکی از بهترین نسخه‌های خطی با موضوع زندگانی رسول اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) و سایر معصومین(ع) است، عنوان کرد: این اثر از نظر قدمت کتابت، سومین نسخۀ آن در کشور به شمار می‌رود و کامل‌ترین نسخه در ایران است.

وی کتاب «ذخائر العقبی فی مناقب ذوی القربی»، تألیف احمد‌ بن عبدالله طبری به تاریخ وفات 694 قمری را دیگر اثر رونمایی شده خواند و اظهار داشت: این اثر مشتمل بر فضائل و مناقب خاندان پیامبر(ص) است و به خط نَسخ به دست محمود بن محمد معروف به نجیب ایجی در سال 809 هجری قمری کتابت شده است.

صداقت‌حسینی خاطرنشان کرد: این نسخه از جهت قدمت کتابت، دومین نسخه در ایران به شمار می‌رود و از ویژگی‌های بارز کتاب این است که به دست فردی شافعی مذهب تألیف شده و مؤلف با وجود اینکه از برادران اهل سنت بوده اما بدون تعصب، از جایگاه اهل بیت(ع) سخن گفته و این در حالی است که بسیاری از منابع مورد استفادۀ مؤلف دیگر وجود ندارد.

کارشناس ادارۀ مخطوطات آستان قدس رضوی در ارتباط با «ریاض الابرار فی مناقب الائمه الاطهار»، دیگر اثر رونمایی شده در این مراسم بود، نیز گفت: این کتاب، تألیف نعمت‌الله بن عبدالله جزایری از علمای قرن 12 و مشتمل بر فضایل چهارده معصوم(ع) است که به دست حاجی محمد قاری به خط نسخ در قرن 12 کتابت شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612