کد خبر:28232
پ
کتابخانه آستان قدس رضوی

رونمایی از نسخ خطی با موضوع مهدویت

به مناسبت ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) از کتاب «البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان» نسخه خطی «اکمال‌ الدین» رونمایی شد.

میراث مکتوب- به مناسبت ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) از کتاب «البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان» نسخه خطی «اکمال‌ الدین» رونمایی شد.

نسخه خطی اکمال‌الدین با موضوع مهدویت موجود در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی

به مناسبت ولادت با سعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) پنجمین نسخه خطی اکمال‌الدین در ایران با موضوع مهدویت در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی معرفی شد.

در این مرکز نسخ خطی کتب متعددی پیرامون سیره ائمه معصومین (ع) وجود دارد که به صورت کلی و جزئی به بررسی سیره ائمه معصوم پرداخته است.

کتاب اکمال الدین و اتمام النعمه تألیف شیخ صدوق یکی از کتب خطی معروف و کهن مرتبط با حضرت مهدی (عج) است که در دو جلد طی ۶۲ باب به اخبار و احادیثی راجع به غیبت امام زمان و همچنین طول عمر ایشان پرداخته است.

از این کتاب چندین نسخه خطی در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد که قدیمترین آن توسط علی نجفی در۲۷ ربیع الاول سال ۹۹۵ کتابت شده و در سال ۱۰۶۵ هجری قمری توسط فاضل خان وقف شده است.
کتاب الغیبه اثر دیگر شیخ صدوق مشتمل بر مجموعه احادیثی در بحث امامت و اثبات امامت حضرت مهدی (عج) به زبان عربی است که چندین نسخه خطی از آن در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

شایان ذکر است بیش از ۷۵۰ نسخه نفیس خطی و چاپ‌ سنگی با موضوع حضرت مهدی(عج) در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی موجود است که قدمت تعدادی از آنها به ۸۸۰ سال قبل می‌رسد و برخی از این نسخ به طور اختصاصی و برخی نیز فصل‌هایی را به حضرت مهدی(عج) اختصاص داده است.

اکمال الدین

رونمایی از کتاب «البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان» در کتابخانه و موزه وزیری یزد
همچنین کتاب «البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان» کتابت آیت‌الله سیدعلی محمد علاقبند یزدی موجود در گنجینه رضوی در یکصد و شصتمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در کتابخانه و موزه وزیری یزد رونمایی شد.

مراسم رونمایی صبح امروز به مناسبت فرارسیدن نیمه شعبان و ولادت باسعادت حضرت مهدی(عج) با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و فرهنگ‌دوستان شهر یزد برگزار شد.

وجود ۶ هزار حدیث با موضوع حضرت مهدی(عج)
آیت‌الله سیدناصر محمدی امام جمعه موقت یزد در این مراسم اظهار کرد: موضوع حضرت مهدی(عج)، یکی از موضوعات مسلم اسلام در تمامی فرقه‌های مسلمین است چنان‌که در خصوص این موضوع احادیث و روایات بسیاری از پیامبر اکرم(ص) و بزرگان دین وجود دارد.
وی گفت: در بخش ابتدایی کتاب البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان نیز مقدمه ارزشمندی از شهید صدر ذکر شده است که او برای مقدمه کتاب پسر عمویش سیدمحمد صدر با عنوان «تاریخ غیبت امام زمان» نوشته بود.
استاد درس خارج و سطوح عالیه حوزه علمیه ادامه داد: با توجه به این مقدمه، بیش از ۶ هزار حدیث درباره حضرت مهدی(عج) وجود دارد، از این رو می‌توان گفت این موضوع، یکی از موضوعات منحصربه‌فرد در موضوعات اسلامی است و ۴۰۰ حدیث از این احادیث نیز مربوط به کتب اهل سنت است.
وی مؤلف کتاب البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان را به عنوان فردی زاهد و پارسا معرفی کرد و گفت: علاءالدین علی بن حسام الدین در این کتاب فقط روایات مربوط به حضرت مهدی(عج) را گردآوری کرده و در آن به مشخصات حضرت مهدی(عج) و غیبت ایشان، اشاره نکرده است.
ناصری اضافه کرد: حدیث نابی از پیامبراکرم(ص) با محوریت مصیبت‌های بسیاری که خاندان پیامبر(ص) پس از ایشان می‌بینند و خیزش مردمان اهل مشرق و سپردن حکومت به مردی از خاندان پیامبر(ص) برای ایجاد عدالت بر روی زمین، در صفحه ۹۰ این کتاب ذکر شده است. این حدیث در منابع شیعه نیز وجود دارد.

معرفی کتاب و کاتب آن
البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان، یکی از کتاب‌های اهل سنت در مهدویت و از جمله کتاب‌های حدیثی مفصل در باب حضرت مهدی(عج) است که بیش از ۲۷۰ حدیث دارد و توسط علاءالدین علی بن حسام الدین، مشهور به «متقی هندی»، متوفای ۹۷۵ هجری قمری در مقدمه و چندین باب و خاتمه تألیف شده است.
این کتاب به سفارش حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌محمد وزیری یزدی مؤسس و واقف کتابخانه و موزه وزیری یزد توسط آیت‌الله سید علی‌محمد علاقبند در سال ۱۳۸۶ هجری قمری به خط نسخ ۱۶سطری، در قطع وزیری و در ۴۳ برگ کتابت شده است.
این استاد خوشنویس  ۹ نسخه کم یاب و نایاب از جمله کتاب مذکور را کتابت کرده و در کتابخانه وزیری به یادگار گذاشته است.

شایان ذکر است، حجت‌الاسلام مظفر سالاری رئیس کتابخانه و موزه وزیری یزد و حسین خسروی معاون کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این مراسم نکاتی را در خصوص تاریخچه و اهداف برگزاری برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی این آستان مقدس و نگهداری گنجینه ارزشمندی از منابع مطالعاتی در کتابخانه و موزه وزیری به عنوان یکی از کتابخانه‌های وابسته به این سازمان مطرح کردند.

البرهان فی علامات مهدی آخرالزمان

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه آستان قدس رضوی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612