کد خبر:13684
پ
uls3v0u4vthmgafpofrxeojs1uu0v3es

رونمایی از نسخ خطی با موضوع سیرۀ رسول اکرم(ص)

هم‌زمان با هفتۀ وحدت از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی ایران در موضوع سیرۀ رسول اکرم(ص) رونمایی شد.

میراث مکتوب- به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و هفتۀ وحدت، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سی‌وسومین سه‌شنبۀ فرهنگیِ خود از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی ایران در موضوع سیرۀ رسول اکرم (ص) موجود در گنجینۀ نسخ خطیِ این سازمان رونمایی کرد.

«الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیره النبویه»، «عُیونُ الأَثَر فی فنونِ المَغازی والشَّمائِلِ والسِّیَر» و «انسانُ العُیُون فِی سیرَهِ الأمینِ المَأمون» معروف به «السیره الحلبیه» نُسخ رونمایی شده در این مراسم بود.

کارشناس نسخ خطی سازمان یادشده در خصوص این نسخ اظهار داشت: «الرَّوضُ الاُنُف فی شرح السیره النبویه» به دست عبدالرحمن‌بن‌عبدالله سهیلی (508-581ق) تألیف شده و نسخۀ حاضر نیز به خط نسخ کهن، در قرن هشت هجری در223  برگ کتابت شده است.

وی افزود: این کتاب شرح و توضیح کتاب «السیره النبویه» عبدالملک بن هشام بن ایوب حمیری، از اولین سیره‌نویسان پیامبر(ص) است و دومین نسخه از نظر قدمت در ایران به شمار می‌رود که با شمارۀ 18739 در گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

سیدرضا صداقت‌حسینی در ادامه به معرفی «عُیونُ الأَثَر فی فنونِ المَغازی والشَّمائِلِ والسِّیَر» پرداخت و گفت: این نسخه تألیف محمد‌ بن ‌محمد؛ معروف به ابنِ سَیّدِالناس (671-734ق) و قدیمی‌ترین نسخۀ خطی عُیونُ الأَثَر در ایران است که با شمارۀ 4146 در مخزن نسخ خطی آستان قدس به ثبت رسیده است.

وی گفت: این نسخه به خط نسخ در سال 804 هجری قمری و در 291 برگ کتابت شده است.

وی اضافه کرد: «انسانُ العُیُون فِی سیرَهِ الأمینِ المَأمون» معروف به «السیره الحلبیه» دیگر نسخۀ رونمایی شده در این مراسم است که به دست علی بن ابراهیم حلبی (975-1044ق) تألیف شده است.

صداقت‌حسینی اظهار داشت: این نسخه مشتمل بر مطالب مربوط به سیره، نسب، اخبار و افعال حضرت پیامبر اکرم(ص) است.

وی افزود: نسخۀ حاضر به خط نسخ در سال 1099 هجری قمری توسط اسماعیل قَصری مالکی کتابت شده است و قدیمی‌ترین نسخۀ خطی «السیره الحلبیه» در ایران به شمار می‌رود که با شماره 17844 در گنجینۀ نسخ خطی آستان قدس رضوی ثبت شده است.

گفتنی است حجت‌الاسلام دکتر حیدری کاشانی، استاد حوزه و دانشگاه سخنران ویژۀ این مراسم بود.

لازم به ذکر است، نسخ رونمایی شده به مدت یک هفته در قالب نمایشگاه در محل گنجینۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار دارد.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612