کد خبر:3995
پ
taghebostan-m

ره‌آوردی از طاق بستان

طاق بستان یکی از مواریث مهم فرهنگی، باستانی و اسطوره‌ای ایرانیان محسوب می‌شود

میراث مکتوب – طاق بستان یکی از مواریث مهم فرهنگی، باستانی و اسطوره‌ای ایرانیان محسوب می‌شود. این مجموعه که دارای سنگ ‌نگاره‌های ارزشمندی از هنرمندان ایرانی است در بسیاری از پژوهشها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وضعیت این سنگ ‌نگاره‌ها حاکی از آن است که آن ها همگی در یک دوره خلق نشده‌اند بلکه این مجموعه در طول دوره ساسانیان با توجه به تحولات تاریخی به ‌تدریج گسترده شده است.

پس از اسلام بر این مجموعه اثری جدی افزوده نشده است تا آنکه در دوره قاجار سنگ ‌نگاره‌ای در ایوان بزرگ، محمد علی میرزا و دو پسر وی و آقاغنی را به تصویر می‌ کشد.

کتاب طاق بستان نخستین مجموعه مقاله منسجم در معرفی و شناخت تطبیقی هنر در محوطه باستانی طاق بستان کرمانشاه است. مقالات این کتاب، حاصل برگزاری هم‌اندیشی مطالعات هنر تطبیقی در طاق بستان است که چهار سال پیش با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه برگزار شد.

طاق بستان یکی از مراکز مهم و بی نظیر باستانی و تاریخی کشور و از میراث برجسته جهانی محسوب می شود. مجموعه این آثار غنی هنوز به طور کامل مورد بررسی و رمزگشایی قرار نگرفته است.

کتاب حاضر با نگرشی تازه می‌کوشد تا در همایش بینارشته‌ای به مطالعه این اثر باستانی بپردازد. به همین منظور استادان و کارشناسانی از دانش های متفاوت مانند باستان شناسی، تاریخ هنر، حکمت، نشانه شناسی، شمایل شناسی و اسطوره شناسی گرد هم آمده اند تا هر یک به سهم و در حوزه خود به رمزگشایی بپردازد.

کتاب طاق بستان (مجموعه مقالات ادبی هنری) با کوشش و گردآوری بهمن نامور مطلق، در شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۲۲۷ صفحه و قطع رقعی به بهای ۱۲۵۰۰۰ ریال از سوی انتشارات سخن روانه کتابفروشی‌ ها شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612