کد خبر:25566
پ
Untitled-11-2271

رساله ساز و پیرایه شاهان پرمایه

میراث مکتوب- کتاب «رساله ساز و پیرایه شاهان پرمایه» بر پایه سندهای تاریخی گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک به کوشش محمدمحسن شارعی منتشر شد. کتاب «رساله ساز و پیرایه شاهان پرمایه» نوشته باباافضل کاشانی حکیم، عارف، شاعر و ادیب ایرانی سده‌های ششم و هفتم هجری در سبک‌های «سیاست‌نامه‌نویسی» و «اندرزنامه‌نویسی» تازه‌ترین دستاورد […]

میراث مکتوب- کتاب «رساله ساز و پیرایه شاهان پرمایه» بر پایه سندهای تاریخی گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک به کوشش محمدمحسن شارعی منتشر شد.

کتاب «رساله ساز و پیرایه شاهان پرمایه» نوشته باباافضل کاشانی حکیم، عارف، شاعر و ادیب ایرانی سده‌های ششم و هفتم هجری در سبک‌های «سیاست‌نامه‌نویسی» و «اندرزنامه‌نویسی» تازه‌ترین دستاورد انتشارات کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید که به کوشش محمدمحسن شارعی به بازار کتاب و نشر ایران رسیده است.

کتاب «رساله ساز و پیرایه شاهان پرمایه» پس از یک درآمد و مقدمه به قلم سیدمحمدرضا احمدی طباطبایی، عضو هیات علمی علوم سیاسی دانشگاه امام صادق (ع)، در سه بخش سامان یافته است؛ بخش نخست: عقاید باباافضل کاشانی، بخش دوم: سیاست‌نامه‌نویسی و بخش سوم: ویژگی‌های رساله. کتاب در ادامه، مقابله و تصحیح رساله را در سه گفتار پیش روی خواننده می‌گذارد: «در معنی نام پادشاه و یاد کردن اصناف پادشاهان»، «اندر کار مردم و پادشاهی او و …»، «اندر بیان نایبان پادشاه»).

سیدمحمدرضا احمدی طباطبایی در بخش درآمد و مقدمه درباره نویسنده کتاب «رساله ساز و پیرایه شاهان پرمایه» چنین آورده است «یکی از متفکران و خردورزان برجسته در تاریخ تمدن ایرانی و اسلامی در نیمه دوم سده ششم و نیمه اول سده هفتم افضل‌الدین محمدبن حسن مَرَقی کاشانی حکیم، عارف، شاعر و ادیب ایرانی است. نوشته‌های باباافضل که عمدتا به زبان پارسی نگارش یافته از مهم‌ترین آثار منثور فارسی با سبکی فاخر و برجسته است. آثار باباافضل طیف وسیعی از علوم و دانش‌های مختلف را دربرمی‌گیرد. الهیات بالمعنی الاعم و الاخص، حکمت، علم‌النفس، علم اعداد و جفر، موسیقی، فیزیک، شعر و فلسفه سیاسی از آن جمله‌اند. مدارج الکمال، رساله تفاحه، ره انجام‌نامه، عرض‌نامه، جاودان‌نامه، ینبوع الحیاه، رساله نفس ارسطاطالیس، ساز و پیرایه شاهان پرمایه از مهم‌ترین آثار این حکیم و عارف کاشانی است. رساله صغیرالحجم و کثیرالمعانی “ساز و پیرایه شاهان پرمایه” که مهم‌ترین اثر باباافضل در تبیین اندیشه سیاسی اوست با واژگانی کاملا پارسی و متنی وزین و به تعبیر باباافضل پرمایه نگارش یافته است».

او سپس به درون‌مایه کتاب می‌پردازد «در رساله گران‌سنگ حکیم باباافضل کاشانی که به عنوان پارسی زیبا و اندیشه‌برانگیز یعنی “ساز و پیرایه شاهان پرمایه” تالیف شده، مقوله مهم “عقلانیت سیاسی در حکمرانی” که از قضا جزء مباحث مهم سیاست و امر سیاسی مدرن نیز محسوب می‌شود بسیار برجسته شده است که به عقیده نگارنده مهم‌ترین ویژگی رساله باباافضل است. رساله موصوف را می‌بایست تالیف و تلفیقی از اندیشه‌های حکمی و عقلانی در ساحت حکمرانی و همچنین اقتباسی از اندیشه‌های سلوکی و شهریاری اصیل ایرانی دانست. این رویکرد رساله باباافضل را از دیگر آثار برجسته در حوزه سیاست‌نامه و اندرزنامه‌نویسی متمایز می‌سازد. برمبنای همین رویکرد حکمی و فلسفی و عقلی باباافضل است که مقوله مهم عقلانیت سیاسی در حکمرانی یا حکمرانی در پرتو عقلانیت سیاسی را می‌توان مهم‌ترین مولفه این رساله کم‌حجم و پرمایه دانست. مطالعه این رساله تمهید دیگری بر شناخت و اشراف به اندیشه‌های سیاسی بومی در ایران در دوره اسلامی و به احتمال زیاد پیش از تاخت‌وتاز مغولان به ایران است».

انتشارات کتابخانه و موزه ملی ملک، کتاب «رساله ساز و پیرایه شاهان پرمایه» را منتشر کرده و به چاپ رسانده است. دوستداران برای خرید این کتاب می‌توانند به ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «تهران، میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» مراجعه کنند.

 رساله ساز و پیرایه شاهان پرمایه

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه ملک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612