کد خبر:3366
پ
jafariyan-m-1

رساله‌ای دربارهٔ گسترش فساد در گیلانِ تحت سیطرهٔ امرای زیدیّه

مجموعه شماره ۱۰۷۲۷ کتابخانه مجلس حاوی چند رساله از میراث زیدی ایران است. بخشی از آن فارسی و بخشی عربی است و به نظر میرسد مربوط به قرن هشتم و پیش از آن باشد.

میراث مکتوب – مجموعه شماره ۱۰۷۲۷ کتابخانه مجلس حاوی چند رساله از میراث زیدی ایران است. بخشی از آن فارسی و بخشی عربی است و به نظر میرسد مربوط به قرن هشتم و پیش از آن باشد.
شاهد ما در این باره، تاریخی است که در پایان یکی از رسائل
موجود در این مجموعه با تاریخ ۷۳۲ وجود دارد.
اصولاً میراث زیدیّه ایران به دلیل نابودی آنان در قرن دهم هجری چندان گسترده نیست، گرچه برخی از این آثار به یمن منتقل شده و در آ نجا حفظ شده است.
این میراث، عمدتاً به عربی و گاه به فارسی است. در کنار آن از الفاظ و کلمات گیلکی هم استفاده می‌شده که نمونه‌هایی از آن بر جای مانده است. علی القاعده کتابهای درسی و آثار علمی به عربی نوشته می شده امّا گه گاه آثاری هم به فارسی تألیف می شده است.
مجموعه پیش گفته یکی از آثار زیدیّه ایران از قرن هشتم هجری است که به لحاظ سبک نگارش به ویژه حاشیه نویسی شباهت زیادی به آثار دیگر بر جای مانده از این قرن به ویژه تفسیر کتاب الله دارد. در این هر دو متن، حواشی اطراف متن، با خطّ مستقیم امّا بسیار باریک و ظریف، به محلّی که حاشیه به آن مربوط است متّصل میشود.
این مجموعه شامل چند رساله به فارسی و عربی و برخی یادداشتهاست که بسا نتوان روی یکی دو مورد آن عنوان رساله گذاشت. پیش از این، مجموعه یادشده مورد توجّه برخی از پژوهشگران قرار گرفته است.

متن کامل مقاله «رساله ای درباره گسترش فساد در گیلانِ تحت سیطره امرای زیدیهّ (از حوالی سال ۷۳۲) نوشته دکتر رسول جعفریان را که در شماره ۵۲ – ۵۳ دوماهنامه تخصصی گزارش میراث به چاپ رسیده است را با کلیک بر روی فایل پایین می توانید مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612