کد خبر:3775
پ
pezeshki-m

دیباچه‌ای بر میراث نوشتاری پزشکی ایران و جهان

مجمع‌النفایس و حجله‌العرایس دو دانشنامه گران‌سنگند که در برگیرنده یک صد و پنجاه کتاب و رساله از میراث پزشکی ایران و اسلام هستند

میراث مکتوب – مجمع‌النفایس و حجله‌العرایس دو دانشنامه گران‌سنگند که در برگیرنده یک صد و پنجاه کتاب و رساله از میراث پزشکی ایران و اسلام هستند. مجمع‌النفایس بخش عربی آن است که دربرگیرندهفتاد و سه کتاب به زبان عربی است و اکنون در کتابخانه مجلس شورای اسلامی به شماره ۴۷۷ نگاه داری می‌شود و شماره ثبت آن در کتابخانه مجلس سنای پیشین ۱۴۱۹۰ و شماره نگاه داری آ» ۱۳الف ۳۶۰/۲۶ است.
دومین مجموعه حجله‌العرایس است که دربرگیرنده چهل و سه کتاب و رساله که دربرگیرنده چهل و سه کتاب و رساله به زبان پارسی است که پیشترها به شماره ۱۹۷ در کتابخانه مؤسسه دهخدا نگاهداری می‌شده است ولی افسوس که اکنون جایش خالی است خوشبختانه میکروفیلم آن در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به شماره ۱۹۷۱ دیده می‌شود.
گردآورندهٔ این دو مجموعه بزرگ سالک‌الدین محمد حمویی شیرازی سعدی انصاری (ز: ۱۰۳۲ ق/ ۱۶۲۳) طبیب فرزند مویدالدین حمویی طبیب شیرازی است که نام آن را مجمع‌النفایس و حجه العرایس مجتمعه من مایه و خمسین و رسایل فی الطب / کتاب‌های گران‌سنگ و حجله عروسان دربرگیرنده صد و پنجاه رساله در دانش پزشکی گذارده است.
آنچه در بالا آمده است بخشی از مقاله «دیباچه‌ای بر میراث نوشتاری پزشکی ایران و جهان» نوشته غلامرضا جمشیدنژاد اول و محمدابراهیم ذاکر است که در شماره پنجم کتاب ماه علوم و فنون به چاپ رسیده است.
متن کامل مقاله را با کلیک بر روی گزینه دریافت فایل مطالعه کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612