کد خبر:5966
پ
فاقد تصویر شاخص

دکتر حسین معصومی همدانی از «تاریخ ریاضیات در دوران اسلامی» می‌گوید

دکتر حسین معصومی همدانی در نشستی که در روز شنبه سوم آبان در خانۀ ریاضیات ایران برگزار می‌شود، دربارۀ «تاریخ ریاضیات در دوران اسلامی» سخنرانی می‌کند

میراث مکتوب – دکتر حسین معصومی همدانی در نشستی که در روز شنبه سوم آبان در خانۀ ریاضیات ایران برگزار می‌شود، دربارۀ «تاریخ ریاضیات در دوران تاریخ علم اسلامی» سخنرانی می‌کند.

 تاریخ ریاضیات در دوران اسلامی فصل مهم و اساسی از تاریخ ریاضیات جهانی است. در این دوران، بین قرن سوم هجری و حتی پس از آن دانشمندانی از ملیت ها و مذاهب گوناگون میراث ریاضی  تمدن های پیشین را درهم آمیختند و گسترش دادند. فصل های جدیدی بر آن افزودند و کاربردهای تازه ای برای آن یافتند. به طوری که شناخت تحولات بعدی ریاضیات بدون شناخت تاریخ ریاضیات این دوران بسیار دشوار است.

 معرفی دکتر حسین معصومی همدانی

 دکتر حسین معصومی همدانی در سال 1351 در رشتۀ مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شد. بعد از آن در دانشگاه آزاد به ویرایش کتب علمی پرداخت. او در سال 1358 به عنوان مدرس تاریخ و فلسفۀ علم به دانشگاه شریف بازگشت و در سال 1372 به قصد ادامه تحصیل به فرانسه سفر کرد. تحصیلاتش را در رشتۀ تاریخ و فلسفه در دانشگاه پاریس هفت ادامه داد و مدرک دکتری خود را با تخصص« تاریخ اپتیک و ریاضیایت » از این دانشگاه کسب کرد.او پس از بازگشت به ایران تدریس در دانشگاه شریف را از سر گرفت. در سال 1379 به عضویت پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آمد و نیز در زمرۀ چهره های اصلی و ویراستاران ارشد مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی درآمد.

وي اکنون عضو هيئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفۀ ايران، عضو شوراي عالي پژوهشکدۀ تاریخ علم دانشگاه تهران و سردبير مجلۀ تاريخ علم است.

این نشست روز شنبه سوم آبان از ساعت  17 در خانۀ رياضيات تهران واقع در میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیرازشمالی، خیابان پردیس، بوستان سئول برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612