کد خبر:15238
پ
200px-Gholamhosin_yosefi

دکتر غلامحسین یوسفی پژوهشگری «سعدی‌خصال» بود

استاد غلامحسین یوسفی علاوه بر جایگاه ممتاز علمی، دارای شخصیتی اخلاق‌مدار بود که باعث جذب افراد می‌شد.

میراث مکتوب- دکتر محمدجعفر یاحقی در گفتگویی دربارۀ ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی دکتر غلامحسین یوسفی اظهار کرد: دکتر یوسفی شخصیت انسانی والایی داشت و می‌توانست این ویژگی را به مخاطب خودش القا کند؛ زندگی پاک، بی‌آلایش و اخلاق مدارانۀ دکتر یوسفی، او را ممتاز می‌کرد.

وی افزود: بزرگ‌ترین درسی که وجود افرادی همچون غلامحسین یوسفی برای ما دارد، راه و رسم زندگی کردن است.

این نویسنده با بیان این‌که امسال سی‌امین سالگرد درگذشت استاد غلامحسین یوسفی است گفت: استاد یوسفی علاوه بر این‌که در زمینه علم و دانش، اطلاعات زیادی داشت؛ دارای شخصیتی اخلاق‌مدار بود که باعث جذب افراد می‌شد.

وی ادامه داد: هر کدام از این ویژگی‌ها به‌تنهایی ممکن است در افراد دیگری نیز وجود داشته‌باشد؛ به‌طوری‌که ما تعداد زیادی پژوهشگر، دانشمند و عالم توانا و یا افرادی فرهیخته، بافرهنگ و بااخلاق داریم که نادر نیستند؛ ولی ممکن است تعدادشان زیاد نباشد.

این استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: اما تعداد کسانی که این دو بعد را در کنار یکدیگر داشته‌باشند خیلی زیاد نیست؛ دکتر یوسفی از آن افرادی بود که علم و اخلاق را با هم داشت و از این نظر شخصیتی ممتاز و متفاوت بود. منظور از اخلاق، اخلاق انسانی، به معنای واقعی کلمه است.

یاحقی تأکید کرد: اخلاق انسانی به‌معنی داشتن اخلاق مدارا، مراعات، تشویق، دیگران را دیدن و برای دیگران احترام قائل شدن است؛ که این ویژگی‌ها در شخصیت او برجسته بود. او آنچه از علم، فرهنگ و تاریخ آموخته‌ بود در وجود خود متبلور می‌کرد و جوهره‌ی فرهنگ و اخلاق را که در ادبیات، فرهنگ و تاریخ گذشته‌ی ما وجود دارد با رفتارش منعکس می‌کرد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های دیگر ایشان رعایت نظم و ترتیب بود؛ دکتر یوسفی آداب هرچیزی، به‌خصوص آداب معلمی را خوب می‌دانست و تلفیق همین دو ویژگی، انضباط اخلاقی و نظم و ترتیب در کارهایش را نشان می‌داد.

وی افزود: بنابراین با رعایت این نظم و ترتیب آنچه را که می‌دانست بهتر می‌توانست منعکس کند و آموزش دهد. استاد یوسفی هیچگاه بدون یادداشت و مطالعه به کلاس درس نمی‌آمد و به دلیل همین مطالعات مداوم، همیشه به‌روز بود و سعی می‌کرد از آخرین دستاوردهای علمی، در زمینه مورد نظرش بهره‌مند شود.

این استاد زبان و ادبیات فارسی تشریح کرد: دکتر یوسفی به کارهایی که می‌کرد اعتقاد داشت و آن‌ها را با عشق و علاقه انجام می‌داد، همین رفتار و منش مناسب باعث می‌شد دانشجویان و دیگران، آنچه را او آموزش می‌داد به نحو احسن دریافت کنند و به خاطر بسپارند؛ هم‌چنین برای او احترام زیادی قائل شوند.

یاحقی گفت: او به سعدی علاقه‌ی زیادی داشت؛ اخلاق‌مداری و فرهنگ غنی که در آثار سعدی وجود دارد غلاحسین یوسفی را جذب می‌کرد؛ در واقع خودش را در آیینه‌ی سعدی می‌دید و به همین دلیل بعضی دوستان از او به عنوان یک پژوهشگر سعدی‌خصال یاد می‌کنند.

این نویسنده تصریح کرد: دکتر یوسفی قبل از تصحیح گلستان، بوستان سعدی را تصحیح کرده‌بود؛ اما برای گلستان سنگ تمام گذاشت و تمام مطالعاتی را که تا آن زمان در این زمینه انجام شده بود خواند؛ و از عصاره‌ آن‌ پژوهش‌ها به همراه دریافت‌های خودش در چاپ گلستان استفاده کرد.

وی اضافه کرد: به‌طوری‌که این کتاب از مراجع عمده دانشجویان و اساتید رشته‌ زبان و ادبیات فارسی به‌شمار می‌رود. این اثر نمونه‌ای اعلا از تفسیر گلستان سعدی است و امروزه نیز با گذشت 30 سال هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612