کد خبر:1690
پ
Copy-of-goje

دکتر ثروتیان حساسیت بسیاری بر روی تصحیح متون داشتند

علیرضا قوجه زاده از شاگردان زنده یاد دکتر بهروز ثروتیان با اشاره به خدمات آن استاد فقید گفت: دکتر ثروتیان حساسیت خاصی بر روی تصحیح متون داشتند و هر زمان که اثری را تصحیح می کردند با نهایت دقت این کار را انجام می دادند.

میراث مکتوب – علیرضا قوجه زاده از شاگردان زنده یاد دکتر بهروز ثروتیان با اشاره به خدمات آن استاد فقید گفت: دکتر ثروتیان حساسیت خاصی بر روی تصحیح متون داشتند و هر زمان که اثری را تصحیح می کردند با نهایت دقت این کار را انجام می دادند.
وی با بیان اینکه مرحوم استاد ثروتیان علاوه بر تصحیح، به حوزه تحلیل و تفسیر نیز نگاهی جدی داشت بیان کرد: دکتر ثروتیان از سال ۱۳۵۴ که مدرک دکتری را با نمره ممتازی گرفتند در دانشگاه تبریز به تدریس پرداختند. اولین اثر ایشان فر در شاهنامه بود و در دوره دکتری نیز جاویدان خردنامه را تصحیح کردند. پس از انقلاب به طور جدی به تصحیح آثار نظامی پرداختند که از ایشان مخزن الاسرار در سال ۱۳۶۸ به چاپ رسید.
قوجه زاده با اشاره به دیگر آثار تصحیح شده توسط دکتر ثروتیان گفت: استاد ثروتیان علاوه بر آثار نظامی، تصحیح انتقادی دیوان حافظ را نیز انجام داده اند و حساسیت خاصی بر روی نسخه های اصلی داشتند تا جایی که اگر به موردی برمی خوردند به صراحت می گفتند که برای من مفهوم نشده است و این نشان دهنده شجاعت ایشان در کار تصحیح بود.
این پژوهشگر زنده یاد دکتر ثروتیان را فردی جامع الاطراف دانست و تصریح کرد: استاد ثروتیان علاوه بر تصحیح، دستی در کرسی های نظامی شناسی داشتند و مطالعه بسیار عمیقی در آثار عطار، دیوان نیر تبریزی و رشیدالدین میبدی انجام داده است. ایشان از شعر و ادبیات معاصر نیز غفلت نکرده بود و به اشعار شهریار علاقه بسیاری داشت. به هرحال دکتر ثروتیان با کتاب بود، با کتاب زندگی کرد و زندگی او نیز با کتاب به پایان رسید. ایشان علاوه بر کتاب و تصحیح، مقالات متعددی نیز داشتند. حتی می توان گفت ایشان با تصحیحی که از آثار نظامی انجام دادند بسیاری از مشکلات آثار نظامی را حل کردند.
قوجه زاده در ادامه بیان کرد: دکتر ثروتیان نقل می کردند برای تصحیح آثار نظامی مدت هفت سال در زیرزمین خانه خود به تحقیق پرداختند و این نشان دهنده جدیت آن مرحوم به امر تحقیق و تصحیح بود. از کارهای ارزنده ایشان همچنین چاپ دیوان هایی بود که بسیاری از آنها از روی نسخه های خطی و چاپی صورت می گرفت و در این زمینه آنقدر حساس بودند که اگر دیوانی با اشتباه به چاپ می رسید دکتر ثروتیان بر روی آن نقدهای تندی می نوشتند.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612