کد خبر:17295
پ
D8A2D8B0D8B1D986D988D8B4202_0

دکتر آذرتاش آذرنوش درگذشت

دکتر آذرتاش آذرنوش، چهره ماندگار زبان و ادبیات عرب، بامداد امروز، پنجشنبه 15 مهرماه 1400، چشم از جهان فروبست.

میراث مکتوب- دکتر آذرتاش آذرنوش، مدرس، پژوهشگر، فرهنگ‌نویس، مترجم و چهره ماندگار زبان و ادبیات عرب، بامداد امروز، پنجشنبه 15 مهرماه 1400، در سن 84 سالگی چشم از جهان فروبست.

دکتر آذرنوش، نخستین ایرانی بود که در رشته زبان و ادبیات عرب به کسب درجه دکتری توفیق یافت و تا پایان عمر با تدریس و تحقیق منشأ خدمات پربار و پرشمار علمی بود. وی فراگیری ادبیات عرب را از دانشکده معقول و منقول تهران آغاز کرد و سپس در فرانسه تا دریافت درجه دکتری ادامه داد. دکتر آذرنوش استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی و مشاور عالی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی بود و سال‌ها مدیریت بخش ادبیات عرب این مرکز را بر عهده داشت.

آثار این نویسنده و پژوهشگر برجسته، بر سهم بزرگ ایرانیان در زبان و ادب عرب و فرهنگ اسلامی تمرکز داشت. از مهم‌ترین آثار زنده‌یاد آذرنوش، می‌توان به ترجمه‌های «فتوح البلدان» بلاذری (بخش مربوط به ایران) و «موسیقی کبیر» ابونصر فارابی، «اطلس تاریخ اسلام» حسین مونس، «تاریخ ادبیات عرب» رژی بلاشر، «تاریخ ادبیات عرب» ژان محمد عبدالجلیل اشاره کرد.

از دیگر آثار مهم زنده‌یاد آذرنوش می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: ترجمه و مقدمه «مقدمه الشعر و الشعرای ابن قتیبه در آیین نقد ادبی»، «تاریخ ترجمه از عربی به فارسی»، «تاریخ چوگان در ایران و سرزمین‌های عربی»، «تاریخ زبان و فرهنگ عربی»، «فرهنگ معاصر عربی به فارسی»، «چالش میان فارسی و عربی»، «آموزش زبان عربی»، «راه‌های نفوذ فارسی در فرهنگ و زبان عرب جاهلی» و مجموعه مقالات با عنوان «در باب ادب تازی».

در سال 1396 کتاب «زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر آذرتاش آذرنوش» به کوشش دکتر نادره جلالی، در 384 صفحه از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.

مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب درگذشت دکتر آذرتاش آذرنوش را به خانوادۀ محترم ایشان و جامعۀ علمی کشور تسلیت می‌گوید و از درگاه ايزد منان برای آن مرحوم، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان، صبر و شكيبايى آرزومند است.

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612