کد خبر:6244
پ
D9BED988DB8CD8A7D98620D8B1D8B6D988D8A7D986DB8C

دو متن فارسی کهن دربارۀ نگاشت سایۀ شاخص و تعیین اوقات نمازهای روزانه

سیزدهمین شمارۀ مجلۀ سهیل به تازگی در اسپانیا منتشر شده است.

میراث مکتوب – سیزدهمین شمارۀ مجلۀ سهیل به تازگی در اسپانیا منتشر شده است. این شماره شامل مقاله ای از پویان رضوانی، پژوهشگر تاریخ علم، دربارۀ پیشینۀ به کارگیری شاخص آفتابی بر اساس دو متن (یکی پهلوی و دیگری فارسی) است. در چکیدۀ این مقاله چنین آمده است:

نگارندۀ مقاله ابتدا با تمرکز بر فصل بیست و یکم کتاب شایست ناشایست (یکی از منابع دینی زرتشتیان به زبان فارسی میانه) به چگونگی استفاده از طول سایۀ شاخص در تعیین اوقات نمازهای روزانۀ زرتشتیان پرداخته‌ است. سپس این متن را با بخشی از فصل بیست و هفتم کتاب دایرةالمعارف­گونۀ یواقیت العلوم و دراری النجوم که در نیمۀ دوم قرن ششم هجری به زبان فارسی نوشته شده و شامل اطلاعاتی دربارۀ تعیین اوقات نمازهای روزانۀ مسلمانان بر اساس طول سایۀ شاخص است، مقایسه کرده است. در این مقایسه، مقادیری را که در این دو متن برای طول سایۀ شاخص داده شده است، بر اساس مبانی نجومی ساعت­های آفتابی دوباره محاسبه کرده و مناسب­ترین عرض­های جغرافیایی متناظر با این مقادیر را  یافته است. سرانجام با بر شمردن شباهت­های بین دو متن، امکان وجود پیوندی تاریخی بین آن دو را بررسی کرده، و افزون بر آن، امکان انتقال این شیوۀ زمان­سنجی را میان  چند تمدن کهن کاویده است.

  • فایل این مقاله (به زبان انگلیسی) را اینجا دانلود کنید.

دربارۀ مجلۀ سهیل

مجلۀ سهیل یکی از مجله های تخصصی در زمینۀ تاریخ علم در تمدن اسلامی است که انتشار آن از سال 2000 میلادی در بارسلون اسپانیا آغاز شده است. این مجله که تقریباً به صورت سالنامه منتشر می شود، از مهمترین نشریه های عرصۀ تاریخ علم است که همکاری سرشناس ترین پژوهشگران این رشته در انتشار آن، نشانگر ارزش علمی آن است.

برای آشنایی با مجله سهیل اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612