کد خبر:4211
پ
nozhatmolok-m

دو رساله‌ در شناخت طبایع موسوم به نزهه‌الملوک

نزهه‌الملوک تألیف ابوالمظفر محمد بن مستنصر طبیب هروی و امین‌الدین اوتاجی دو رساله پزشکی در شناخت طبایع است

میراث مکتوب – نزهه‌الملوک تألیف ابوالمظفر محمد بن مستنصر طبیب هروی و امین‌الدین اوتاجی دو رساله پزشکی در شناخت طبایع است.

از مجموعه دوا و درمان در روزگاران کهن دو رساله در شناخت طبایع تصحیح شده است:

نزهه‌الملوک تألیف ابوالمظفر محمد بن مستنصر طبیب هروی

این رساله، رساله‌ای پزشکی است در بیست و چهار باب در خواص خوراکی‌ها و البسه و بوی‌ها که به دستور شاه زمان به طرز جدولی تألیف شده است.

با وجود آنکه از این رسال تنها یک نسخه وجود دارد اما مطالبی که استاد احمد منزوی از شروع کتاب نقل کرده‌اند با نسخه فعلی کمی تفاوت دارد. ایشان مرقوم فرموده‌اند: «حکم پادشاه روی زمین بر آن جمله نفاذ یافت که بنده کمترین ابوالمظفر محمد بن المستنصر المتطبب الهروی و امین الدوله اوتاجی در هرگونه از انواع حکمت دفترهای خاصیت ساخته.»

یگانه نسخه این ثر در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران به شماره ۸۶۴۵ در ۳۴ صفحه موجود است که فصل نوزدهم و بیست و چهارم ندارد.

نزهه‌ الملوک تألیف امین‌الدین بن رشیدالدین اوتاجی

این رسال که رساله در کیفیت و منافع و مضاد مأکولات و غیرها هم نامیده شده است رساله ارزنده‌ای است که به دستور پادشاه جهان فرمانروای روی زمین ارغون نوشته شده است که همچون نزهه‌الملوک ابن مستنصر هیچ‌گونه فصل‌بندی خاصی ندارد.

در این تصحیح نسخه خطی شماره ۶۲۷۱ کتابخانه‌، موزه و مرکز اسناد مجلس اصل قرار داده شده و با نسخه شماره ۸۶۴۵ کتابخانه، موزه و مرکز اسناد دانشگاه تهران مقایسه شده است.

این کتاب به تصحیح میرهاشم محدث (استادیار دانشگاه تهران) در ۸۲ صفحه به صورت مصور از سوی انتشارات سفیراردهال منتشر شده است.

منبع: کتابخانه مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612