کد خبر:6879
پ
dahresale

ده رساله در طب سنتی ایران

مکتب پزشکی ایران مکتب کاملی است که قدمت چند هزار ساله دارد و در طول تاریخ علی‌رغم فراز و فرودهایش همواره زنده و پویا مانده است.

میراث مکتوب – مکتب پزشکی ایران مکتب کاملی است که قدمت چند هزار ساله دارد و در طول تاریخ علی‌رغم فراز و فرودهایش همواره زنده و پویا مانده است.

دیدگاه سلامت محور این مکتب، تاثیر بسزایی در گسترش سلامتی و بهداشت در میان ملت‌ها داشته است. در عرصه درمان نیز شواهد غیر قابل انکاری وجود دارد که گویای توانمندی این مکتب در حلّ برخی معضلات پزشکی در طول تاریخ بوده است.

رساله‌های پزشکی کهن، میراث ارزشمندی هستند که احیا و بازنویسی آنها همت بلند محققان را می‌طلبد و اهمیت این نسخه‌ها چنان است که بسیاری از مستشرقان در قرون اخیر برای دست یازیدن به این خزانه گران‌سنگ  با حمایت مراکز علمی و تحقیقاتی و حتی سیاسی کشورشان اقدامات قابل توجهی نمودند. در این کتاب پس از انتخاب نسخ خطی موردنظر و شناسایی نویسنده آن و یافتن نسخه بدل‌ برای آن در صورت موجود بودن، اقدام به تصحیح و بازنویسی آن نمودند و در مقدمه هر نسخه به معرفی اجمالی نویسنده پرداختند. از میان آن نسخه‌ها 8 رساله فارسی و 2 رساله عربی که محققان موفق به تکمیل آن شده بودند برای چاپ انتخاب شدند و البته دو رساله عربی علاوه بر تحصیح و بازنویسی به زبان فارسی، ترجمه نیز شده‌اند.

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:

پیشگفتار

اطریلال

بیخ چینی

نزهة الملوک

نزهة الملوک 2

فی شرح هلیلج

تحفه شاهی

چوب چینی

خواص الأشیاء

رساله‌ای در شرح مومیایی کانی

رساله لمحمد بن زکریا الرازی فی تقدیم الفواکه و تأخیرها علی الطعام

رساله لمحمد بن زکریا فی منافع السنکنجبین

نمایه‌ها نیز شامل نمایه بیماری‌ها، مفردات و فرآورده‌های گیاهی، حیوانی و معدنی، قرابادین‌ها، مکان‌ها و کسان می‌باشد.

ده رساله در طب سنتی ایران از سوی انتشارات طب سنتی ایران در سال 93 و در 320 صفحه زیر نظر فرزانه غفاری و با همکاری محمدابراهیم زحلی نژاد و سایر همکاران تصحیح و تحقیق و منتشر شده است.

منبع: بساتین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612