کد خبر:10238
پ
masir-s_0

در مسیر شاهراه

«در مسير شاهراه» کتابی دربارۀ پژوهش هاى باستان شناختى در گودين تپه است.

میراث مکتوب – «در مسير شاهراه» کتابی دربارۀ  پژوهش هاى باستان شناختى در گودين تپه است. این کتاب زير نظر هيلارى گوپنيك و ميچل راثمن نوشته شده و با ترجمۀ محمدامين ميرقادرى و هادى صبورى، توسط مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهشهای ایرانی و اسلامی)منتشر شده است.

امروزه با توجه به رشد سریع علوم در اغلب زمینه ها و گسترش آن در سراسر جهان کنونی، انتقال تجربیات و پژوهش های محققان بی شک از مهمترین وظایف پژوهشگران به شمار می رود. در رشته نوپای باستان شناسی نیز بهره گیری از تجربیات و پژوهش های باستان شناسان غیرایرانی بسیار ضروری به نظر می رسد. در این میان، ضرورت انتقال دستاوردهای علمی راجع به ایران، بیش ازپیش رخ می نمایاند. «در مسیر شاهراه»، حاصل زحمات چهل ساله ی گروهی از باستان شناسان، پژوهشگران و ایران شناسان موزه سلطنتی اُنتاریو کانادا بوده و دربرگیرنده آخرین نتایج کاوشهای کلیدی ترین محوطه باستان شناختی غرب ایران است که در سال 2011 میلادی به چاپ رسیده است.

سال ها از آغاز فعالیت های باستان شناسی در زاگرس مرکزی می گذرد. بیش از یک قرن است که باستان شناسان به بهانه های گوناگون در این بخش از ایران به کندوکاو می پردازند تا شاید بخشی از آنچه به عنوان میراث فراموش شده معنوی از آن یاد می کنیم را بازسازی کنند؛ اما با این حال در سال های آغازین این راه، عتیقه جویی سایه ای سنگین بر این این فعالیت ها افکنده بود. طی این یک قرن، باستان شناسان متعددی پای به این دره های پرپیچ وخم نهادند و شاید بتوان گفت در میان تمامی این باستان شناسان، تامس کایلر یانگ جوان که به تازگی در مقطع دکترای باستان شناسی از دانشگاه پنسیلوانیا دانش آموخته شده بود، توانست با شناسایی محوطه ای شگفت انگیز، فصلی تازه در باستان شناسی ایران، به ویژه زاگرس مرکزی رقم زند. این محوطه اسرارآمیز که در دشت کنگاور در استان کرمانشاه قرار گرفته برای اولین بار در سال 1965 توسط گروهی از موزه سلطنتی اُنتاریو به سرپرستی کایلر یانگ مورد کاوش قرار می گیرد و نتایج اولیه آن نیز در دو جلد به چاپ رسید .

گودین تپه شگفت انگیز نامی شایسته برای این محوطه اسرار آمیز است که از سوی کایلر یانگ، سرپرست کاوش های باستان شناختی گودین تپه بر آن نهاده شده بود.

این کتاب حاوی هفت فصل به ترتیب زیر است:

فصل اول؛ تاریخچه ای از کاوش های گودین تپه

فصل دوم؛ شناخت محوطه: تفسیر باستان شناختی گودین تپه

فصل سوم؛ زیست بوم طبیعی گودین تپه

فصل چهارم؛ ارتباط و توسعه دوره ی گودین VI

فصل پنجم؛ مهاجرت و استقرار دوباره: دوره ی گودین IV

فصل ششم؛ شهرک دوره ی گودین III

فصل هفتم؛ دژ مادی دوره ی گودین II

«در مسير شاهراه» توسط انتشارات مركز دائرة المعارف بزرگ اسلامى(مركز پژوهش هاى ايرانى و اسلامى)، در ارديبهشت ماه ١٣٩٦، در نمايشگاه بين المللى كتاب تهران عرضه خواهد شد.

منبع: دبا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612