کد خبر:29940
پ
پروفسور ویلفرد مادلونگ

درگذشت مصحح کتاب «المعتمد فی اصول الدین»

ویلفرد فردیناند مادلونگ، اسلام‌شناس برجسته آلمانی و مصحح کتاب «المعتمد فی اصول الدین» (چاپ میراث مکتوب)، درگذشت.

میراث مکتوب- ویلفرد فردیناند مادلونگ اسلام شناس برجسته آلمانی و استاد تاریخ اسلام دانشگاه آکسفورد درگذشت.

مادِلونگ زاده ۲۶ دسامبر ۱۹۳۰ در اشتوتگارت بود. او در سال ۱۹۵۳ مدرک لیسانس در تاریخ و ادبیات اسلامی را از دانشگاه قاهره اخذ کرد و در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه هامبورگ درجه دکتری در مطالعات اسلامی دریافت کرد. مادلونگ رساله دکتری خود را تحت نظر اشتروتمان و اشپولر به پایان رساند. مادلونگ از ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۰ وابسته فرهنگی سفارت آلمان در بغداد و در خلال سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۸ استاد اسلام‌شناسی در دانشگاه شیکاگو بود. همچنین در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۹۸ استاد کرسی Laudian در عربی و مطالعات اسلامی در دانشگاه آکسفورد بود.

کتاب «المعتمد فی اصول الدین» نوشته محمود بن محمد الملاحمی الخوارزمی با تصحیح مادلونگ، در سال ۱۳۹۱ از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب، در قالب مجموعه‌ای از کتاب‌ها با همکاری مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلین به چاپ رسید. ویراست دوم این اثر نیز پس از کشف دو نسخۀ جدید در سال ۱۳۹۲ چاپ و منتشر شد. المعتمد، کتابی جامع در علم کلام معتزلی است که در آن به آرای فلاسفه نسبتا مفصل پرداخته شده و می تواند علاوه بر بازنمایی تحولات فکری معتزلیان، سیر تحولات فکری کلامی شیعی امامی، زیدی و اشعری را در سده های پنجم تا هشتم قمری بر خواننده روشن کند. این کتاب با مقدمه انگلیسی مصحح، مقدمه فارسی حسن انصاری و فهرست‌های فنی شش‌گانه خود، دری دیگر به سوی فرهنگ و اندیشه اسلامی می‌گشاید.

دو کتاب «مکتب‌ها و فرقه‌های اسلامی در سده‌های میانه» ترجمه جواد قاسمی، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، ۱۳۷۵ش. و «جانشینی حضرت محمد (ص)، پژوهشی پیرامون خلافت نخستین»، ترجمه احمد نمایی، آستان قدس رضوی، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، ۱۳۷۷ش. از دیگر آثار مادلونگ است که در ایران ترجمه و چاپ شده است.

 

المعتمد فی اصول الدین

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612