کد خبر:12581
پ
2716688

دانمارکی‌ها دو هزار نسخۀ خطی اسلامی را بررسی می‌کنند

در دانمارک پژوهشگران نزدیک به دو هزار نسخۀ خطی اسلامی مربوط به کشورهای اتیوپی، اریتره، جیبوتی و سومالی را مورد بررسی و تحقیق قرار دادند.

میراث مکتوب – در دانمارک پژوهشگران نزدیک به دو هزار نسخۀ خطی اسلامی مربوط به کشورهای اتیوپی، اریتره، جیبوتی و سومالی را مورد بررسی و تحقیق قرار دادند.

در این ارتباط ایکنا به نقل از الجزیره، هدف پژوهشگران دانمارکی را بررسی و حفظ آثار ادبی اسلامی این منطقه از آفریقا موسوم به شاخ آفریقا عنوان کرده است.

گفته شده پژوهشگران دانمارکی در این پروژه‌ پنج ساله با تهیۀ نسخ دیجیتال از این آثار اسلامی، با راه‌اندازی یک پایگاه اینترنتی ابزار ارزشمندی را برای همۀ پژوهشگران در جهان ایجاد کرده‌اند که برای پژوهش‌ها و تحقیقات آتی خود در ارتباط با تاریخ و سنت‌های اسلامی می‌توانند از آن استفاده کنند.

همچنین سرمایه گذاری این پروژه با عنوان «اسلام در شاخ آفریقا» از سوی هیئت انصاف و آشتی دانشگاه کپنهاگ و شورای تحقیقات اروپایی انجام شده است.

از سوی دیگر الساندرو گوری، استاد دانشگاه کپنهاگ و یکی از اعضای این پروژه ضمن انتقاد از بی‌توجهی کارشناسان پژوهش‌های اسلامی و آفریقایی نسبت به شاخ آفریقا تصریح کرد: دانشمندان مطالعات اسلامی و آفریقایی تمایل دارند که به تحقیق در ارتباط با مسیحیت در اتیوپی به‌عنوان بزرگترین کشور در شاخ آفریقا بپردازند این در حالی است که میراث اسلامی در این منطقه بسیار غنی و متمایز است و حداقل به قرون ۱۷ و ۱۸ میلادی باز میگردد.

این استاد دانشگاه کپنهاگ افزود: نسخ خطی حاکی از این مطلب هستند که مسلمانان در بخشهایی از این منطقه در آفریقا متمایل به تالیف نصوص صوفی بوده‌اند و پژوهشگران علاوه بر متون مربوط به تصوف به تعداد زیادی از مصاحف، متون مربوط به شریعت اسلامی و زبان عربی دست یافتند که بیشتر آنها به زبان عربی و برخی نیز با حروف عربی به زبان‌های محلی مانند سومالی، هراری و امهري نوشته شده بود.

گوری با بیان این که زبان عربی بالطبع در آن زمان زبان اصلی برای پژوهش‌های اسلامی به شمار می‌رفته، گفت:ساکنان این منطقه زبان عربی نمی‌دانستند به همین دلیل تالیفات زیادی در ارتباط با قواعد عربی در میان نسخ خطی وجود دارد که ما اقدام به احیای آنها کردیم.

کشورهای غربی و اروپایی مطالعات و تحقیقات گسترده‌ای را در ارتباط با نسخ خطی اسلامی و ایرانی دنبال می‌کنند و گنجینه‌های گسترده‌ای از نسخ خطی در کشورهای اروپایی وجود دارد. از جمله رایزنی فرهنگی ایران در آلمان سال گذشته اعلام کرد که حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ نسخه چاپی در کنار ۵۹۰ نسخه خطی، در کتابخانه دولتی باواریا نگهداری می‌شود که در نوع خود، مجموعه‌ای بی‌نظیر است.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612