کد خبر:26929
پ
خطیب رهبر ۲

خطیب‌رهبر؛ شاخص در شرح متون کلاسیک فارسی

محمدجعفر یاحقی: خطیب‌رهبر شخصیتی شاخص در حوزه شرح متون کلاسیک فارسی بود.

میراث مکتوب- محمدجعفر یاحقی با اشاره به فرارسیدن هشتمین سالروز درگذشت، خلیل خطیب‌رهبر، ادیب، نویسنده و شارح متون کلاسیک فارسی عنوان کرد: خطیب‌رهبر شخصیتی شاخص در حوزه شرح متون کلاسیک فارسی بود که آثار زیادی را در تصحیح و تحشیه گنجینه‌های ادب این مرزوبوم به یادگار گذاشته و شاهکارهای شاعران و نویسندگان بزرگی از جمله سعدی، حافظ، ابوالفضل بیهقی، سنایی، رودکی، مولوی و جامی را برای استفاده دانشجویان تلخیص کرده است.
این پژوهشگر با بیان اینکه خطیب‌رهبر اهل گزیده‌نویسی نبود بلکه به خلاصه‌نویسی با توضیح کل متن ادبی برای آشنایی دانشجو با محتوا و سبک نوشتاری شاعران و نویسندگان بزرگ می‌پرداخت، افزود: به عنوان نمونه وی متن کامل و نه گزیده‌ای از گلستان و تاریخ بیهقی را به صورت خلاصه در اختیار دانشجویان و اهل تحقیق قرار می‌داد. اکنون اما اغلب استادان به تدریس و نگارش گزیده‌ای از متون اکتفا می‌کنند که این امر آفتی برای تدریس زبان و ادبیات فارسی شده و دانشجو تنها با تعدادی از اشعار یا بخش‌هایی از متون منثور آشنایی می‌یابد.
وی ادامه داد: خطیب‌رهبر در مقدمه تصحیح خود بر مرزبان‌نامه هدف خود را از تهیه خلاصه مشروح متون فارسی این‌گونه بیان کرده است: «برای آنکه دانشجویان که دوستار سخن پارسی و نگهبانان سرمایه گرانبهای فرهنگ ایران به شمار می‌روند، آسان‌تر بتوانند با ادبیات کهنسال میهن گرامی خود آشنا شوند، چاره آن است که چراغی فراراهشان باشد.» وی دغدغه آموزش و انتقال آموخته‌هایش به دانشجویان و ادب‌دوستان را داشت و از بهترین استادان ادبیات زمان خود محسوب می‌شد.
یاحقی با اشاره به آثار به‌یاد مانده از خطیب‌رهبر گفت: یکی از بهترین یادگارهای به جای مانده از خطیب‌رهبر تصحیح سه جلدی تاریخ بیهقی نوشته ابوالفضل بیهقی است. این اثر بهترین شرح و تصحیح از تاریخ بیهقی محسوب می‌شود که خطیب‌رهبر در آن، تاریخ بیهقی را به یکی از منابع تاریخی دوره غزنوی تبدیل کرده است و به شرح و معنی واژه‌های آن به صورت یک دایره‌المعارف پرداخته است. شرح خطیب‌رهبر بر تاریخ بیهقی کتابی بی‌بدیل است و به چاپ‌های متعدد دو رقمی رسیده ولی در شرح نویسی بر گلستان سعدی می‌توان گفت کتاب غلامحسین یوسفی بیشتر مورد پسند قرار گرفته است.
یاحقی در توضیح اینکه امثال خطیب‌رهبر، خانلری و زریاب خویی، از افتخارهای ادبیات معاصر ما هستند، گفت: خطیب‌رهبر از عاشقان واقعی گنجینه فرهنگ و تمدن ایران زمین بود که برای همیشه آثارش چراغ راه دانشجویان و محققان زبان و ادبیات فارسی خواهد ماند.

منبع: ایبنا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612