کد خبر:6736
پ
kaghaz

حفاظت و مرمت آثار کاغذی و نسخ خطی

دستنوشته‌ها، میراث جاویدان تمدن بشری و انتقال دهنده فرهنگ و اندیشه گذشتگان به آیندگان است .

میراث مکتوب – دستنوشته‌ها، میراث جاویدان تمدن بشری و انتقال دهنده فرهنگ و اندیشه گذشتگان به آیندگان است که اگر مکتوب نشود نتیجه‌اش نابودی علم و مکتوم ماندن حقایقی است که می‌باید دانسته شود.

 

امروزه ثبت و ضبط آثار توسط رایانه در اشکال گوناگون بسیار آسان شده است اما زمانی برای این کار از وسایلی چون الواح سنگی و گلی، چوب، برگ درختان، پارچه و کاغذ و … استفاده می‌شد. راحت‌ترین آنها که نه تنها از زمان پیدایش تاکنون بلکه تا آینده‌ای نامعلوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاغذ است. کاغذ وسیله‌ای است که پرواز اندیشه‌ها و ایجاد ارتباط با جان‌ها را از طریق نوشته‌ها و تصویرها امکان پذیر می‌سازد.

این مجموعه که شامل مطالبی در زمینه تاریخچه کاغذ، فن شناسی و ساختار تشکیل دهنده کاغذ، همچنین روش‌های نگهداری، آسیب شناسی و مرمت آثار کاغذی است که به صورت کتابخانه‌ای و میدانی گردآوری شده است.

فهرست مطالب کتاب به این قرار است:

پیشینۀ کاغذ

عوامل مخرب کاغذ، حفاظت پیشگیرانه و درمان

فهرست تصاویر

فهرست جداول

این اثر نگاشته ساسان سامانیان (عضو هیات علمی دانشگاه شیراز) و ساره بهمنی (مدرس دانشگاه شیراز) است که در سال 93 از سوی انتشارات دانشگاه شیراز در 137 صفحه منتشر شده است.

منبع: کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612