کد خبر:7414
پ
molanajpg

جمال آفتاب در آینۀ میراث مکتوب

هشتم مهرماه برابر با روز بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی است؛ یکی از مفاخر بزرگ ادبیات فارسی که نقش فراوانی در احیا و غنای فرهنگ و عرفان ایرانی – اسلامی دارد.

میراث مکتوب – هشتم مهرماه برابر با روز بزرگداشت مولانا جلال الدین محمد بلخی است؛ یکی از مفاخر بزرگ ادبیات فارسی که نقش فراوانی در احیا و غنای فرهنگ و عرفان ایرانی – اسلامی دارد.

 

 

مولانا جلال الدین محمد بلخی مشهور به: ملای رومی، مولانا، مولوی، خوندگار، جلال الدین رومی و … فرزند محمد بن حسین خطیبی معروف به بهاء الدین ولد که از او با لقب سلطان العلماء نیز یاد شده است، آموزه های خود را از پنج تن فراگرفت:

نخستین بهاء الدین ولد پدرش بود که تبحر در علوم ظاهری را از او فراگرفت و بذر پرورش معنوی را نیز در درون وی کاشت. دوم، سید برهان االدین محقق ترمذی، کسی که برای نخستین بار مولوی را وادی طریقت راهنمایی کرد و علوم باطن را به وی آموخت و مولانا برای نیل به علوم باطن به ریاضت و چله نشینی پرداخت.

سوم، شمش تبریزی، کسی که مولانا با دیدن او وجودش به آتش کشیده و از آن شعله افروخته شد. چهارم صلاح الدین زرکوب و آخرین کسی که بر مولانا تأثیر گذاشت و مسبب خلق اثر جاودانۀ مولوی شد، حسام الدین چلبی نام داشت.  

دو اثر جاویدان یعنی مثنوی معنوی و دیوان غزلیات مولای بلخ، بحری سرشار از بیان حقایق تصوف و شرح رموز آیات قرآنی و اخبار نبوی است.

مرکز پژوهشی میراث مکتوب همزمان با فرارسیدن روز بزرگداشت این شاعر و عارف سدۀ هفتم هجری،  مقدمۀ برخی آثار و نشریات را که دربارۀ زندگی و آثار مولانا جلال الدین محمد بلخی به نگارش در آمده است بر روی سایت خود قرار می دهد.

مقدمۀ کتاب ثواقب المناقب اولیاءالله تألیف عبدالوهاب بن جلال الدین محمد همدانی(درگذشته954 ه.ق) با تصحیح و مقدمه عارف نوشاهی را اینجا دانلود کنید

مقدمۀ کتاب سراج السالکین تألیف محسن فیض کاشانی به کوشش و پژوهش جویا جهانبخش را اینجا دانلود کنید

مقدمۀ کتاب ساختار معنایی مثنوی معنوی تألیف سید سلمان صفوی را اینجا دانلود کنید

مقدمۀ کتاب مثنوی معنوی (چهار جلدی) آخرین تصحیح رینولد نیکلسون و مقابلۀ مجدد با نسخۀ قونیه، تصحیح مجدد و ترجمۀ حسن لاهوتی را اینجا دانلود کنید

شمارۀ 38 آینۀ میراث (دورۀ جدید، سال پنجم، شمارۀ سوم، پاییز 1386) – ویژه نامۀ مولانا جلال الدین محمد بلخی را اینجا دانلود کنید.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612