کد خبر:4617
پ
rishar-m

جلسه هم‌اندیشی با حضور پروفسور فرانسیس ریشار

مرکز پژوهشی میراث مکتوب عصر دوشنبه ۱۶ دی ماه میزبان پروفسور فرانسیس ریشار، ایران‌شناس و نسخه‌پژوه فرانسوی بود

میراث مکتوب – مرکز پژوهشی میراث مکتوب عصر دوشنبه ۱۶ دی ماه میزبان پروفسور فرانسیس ریشار، ایران‌شناس و نسخه‌پژوه فرانسوی و جمعی از متخصصان نسخه شناس و نیز دانشجویان علاقه مند به نسخه شناسی و فهرست نویسی نسخ خطی بود. دکتر ابوالقاسم امامی، ناصر گلباز، محمد حسین ساکت، علی صفری آق قلعه، محمدرضا وصفی، منصور صفت گل، مصطفی درایتی، محمود جعفری دهقی، محمدرضا حکیم، جمشید کیانفر، محسن جعفری مذهب، مجید غلامی جلیسه، بهروز ایمانی، سید سعید میرمحمدصادق و … از جمله میهمانان این نشست بودند.

در آغاز جلسه دکتر اکبر ایرانی، مدیر عامل مرکز پژوهشی میراث مکتوب، ضمن خوشامدگویی به حاضران یادی از استاد مرحوم ایرج افشار کرد و گفت: جلسه را با یاد مرحوم ایرج افشار آغاز می‌کنیم که پدر نسخه‌شناسی در ایران بود و با پروفسور ریشار نزدیکی و دوستی خوبی داشت. هر چه نسخه‌شناسان و علاقه‌مندان به این رشته دارند از زحمات ایشان است.

وی افزود: حضور پروفسور ریشار برای ما مغتنم و مبارک است. کارهایی که ایشان برای فرهنگ ایران کردند بسیار ستودنی است. آثار ایشان، هنرهای مختلف نسخه شناسی، و خط آرایی و دیگر اموری که بدان پرداخته‌اند برای ما درس و الگو است. انشاءالله فهرست‌نویسان، در فهرست‌نویسی‌های بعدشان از آثار پروفسور ریشار استفاده خواهند کرد.

پس از سخنان دکتر ایرانی، پروفسور ریشار دقایقی برای حاضران سخنرانی کرد. وی ضمن سپاسگزاری از برگزار کنندگان این دیدار گفت: من تجربۀ بسیار خاصی در خصوص نسخ خطی فارسی داشتم. سی سال پیش آمدند و به من گفتند که شما باید فهرست نسخ خطی فارسی بلوشه را بنویسی و کار او را تکمیل کنی. من در کار خود دو مدل داشتم یکی فهرست های مرحوم محمدتقی دانش‌پژوه و دیگر همکاری با دوستانی که به نسخ خطی لاتین و یونانی سر و کار داشتند و در این زمینه اطلاعات خوبی داشتند.

وی افزود: در کنار من در کتابخانه ملی پاریس یک متخصص نسخ خطی عربی بود که به من کمک بسیاری کرد. همچنین یکی از شانس‌های من نمایشگاه‌هایی بود که کتابخانۀ ملی پاریس به طور مرتب برگزار می‌کرد و این یک فرصت برای تحقیق در نسخ مصور و عتیق در اختیار من قرار داد.

در این نشست پروفسور ریشار همچنین، دربارۀ کدیکولوژی نسخ خطی و مشکلات و دشواری هایی که در مسیر نسخه‌شناسی و تهیه فهارس نسخه نویسی بر سر راه محققان وجود دارد سخن گفت. بخش اعظم نشست امروز در مرکز پژوهشی میراث مکتوب، به پرسش‌های حاضران در باب فهرست‌نویسی و نسخه‌شناسی و پاسخ پروفسور ریشار به آن‌ها اختصاص داشت.

متن کامل این نشست برای استفادۀ علاقه‌مندان به زودی بر روی سایت مرکز قرار می‌گیرد.

…………………………………………………

اخبار مرتبط

جلسه نسخه شناسی با حضور پرفسور ریشار

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612