میراث مکتوب – کتاب منطق ابن خلدون (جستاری در اندیشه واقع گرای ابنخلدون از نگاه دکتر علی الوردی) به کوشش مسعود بینش از سوی نشر پژواک منتشر شد.
دکتر علی الوردی جامعهشناس نامآور عراقی با نگاهی جامعهشناختی، «مقدمه» ابنخلدون را بررسی کرده و در کتاب «منطق ابن خلدون» کوشیده منطق ویژه ابن خلدون را که در مقابل منطق ارسطویی قرار میگیرد تبیین کند. این منطق، فلسفه را از برج عاج پایین میکشد و به انسان کمک میکند تا بتواند زندگی واقعی را درک کند.
سخن الوردی در این کتاب آن است که تا قبل از ابن خلدون، بر اساس شیوه ارسطویی، تأکید بر «صورت» پدیدهها بود و نه «ماده» آن، و همین امر موجب در غلتیدن آدمیان به عالم انتزاع و دور شدن از جزئیات زندگی شده بود. ابنخلدون اولین کسی بود که جامعه انسانی را به شیوهای واقعی مطالعه کرد. او حوادث تاریخی را مستقل از پدیده های اجتماعی بررسی نکرد. «ماده» نزد او «محتوای اجتماعی» پدیدهها و رخدادها بود که در واقعیت وجود دارد. بنابراین ابن خلدون به امور به اعتبار «محتوای مادی» آن مینگریست که به شبکه حیات متصل و مرتبط است.
الوردی محور نظریه ابن خلدون را نه عصبیت یا دولت، بلکه بَدویت و تمدن و تزاحم آنها میداند که نوعی چرخه اجتماعی پدید میآورد که باعث تغییر مستمر جامعه انسانی میشود. کشف و فهم موضوع دوقطبی ایستایی و پویایی در مظاهر اجتماعی از دستاوردهای نظریه ابن خلدون است. بدین جهت در نگاه ابنخلدون همه پدیدهها میتوانند واجد جنبه خوب و بد باشند و چنین نیست که اگر چیزی خوب یا بد باشد تا ابد بر آن حال باقی بماند.
الوردی در این کتاب تلاش کرده مروری بر جنبههای مختلف حیات علمی و عملی ابنخلدون داشته باشد و منطق فکری او را استخراج کند. منطق ابنخلدون منطق نوین در توجه به محتوا و مضمون پدیدهها و رخدادهای اجتماعی و حوادث تاریخی است و میتوان با استفاده از آن نگاهی فراگیر و دیدگاهی کلاننگر در نقد و بررسی جزئیات واقعی امور اجتماعی بدست آورد.
کتاب منطق ابن خلدون (جستاری در اندیشه واقعگرای ابنخلدون از نگاه دکتر علی الوردی) به کوشش مسعود بینش در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به بهای ۹۵۰۰۰ ریال در سال ۱۳۹۳ از سوی نشر پژواک منتشر شد.