کد خبر:1576
پ
bbannaer

جدی ترین اقدام ایرانیان برای بزرگداشت دانشمند بزرگ «غیا‌ث‌الدین جمشید کاشانی»

دبیر علمی همایش میراث غیاث الدین جمشید کاشانی اعلام کرد: مرکز پژوهشی میراث مکتوب در راستای ارج نهادن به مقام علمی این ریاضی‌دان و اخترشناس نامدار برجسته تصمیم دارد با همکاری دانشگاه کاشان، این همایش را در روزهای سوم و چهارم اسفند برگزار کند.

دبیر علمی همایش میراث غیاث الدین جمشید کاشانی اعلام کرد: مرکز پژوهشی میراث مکتوب در راستای ارج نهادن به مقام علمی این ریاضی‌دان و اخترشناس نامدار برجسته تصمیم دارد با همکاری دانشگاه کاشان، این همایش را در روزهای سوم و چهارم اسفند برگزار کند.

میراث مکتوب- دبیر علمی همایش میراث غیاث الدین جمشید کاشانی اعلام کرد: مرکز پژوهشی میراث مکتوب در راستای ارج نهادن به مقام علمی این ریاضی‌دان و اخترشناس نامدار برجسته تصمیم دارد با همکاری دانشگاه کاشان، این همایش را در روزهای سوم و چهارم اسفند برگزار کند.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشی میراث مکتوب، مهندس یونس کرامتی با اشاره به زندگی نامه و کارنامۀ علمی غیاث الدین جمشید کاشانی، گفت: جمشید بن مسعود بن محمود بن محمد کاشانی، که در دنیای غرب به «الکاشی» (al-kashi) معروف است، از جمله بزرگان و دانشمندان ایران است _ به رغم شناخته شده بودن در میان خاورشناسان غربی _ در میان هم وطنان خود چنان که باید و شاید شناخته شده نیست. تقریبا همه آنچه از زندگی کاشانی می دانیم، از بررسی آثار علمی ارزندۀ او و نیز دو نامه که خطاب به پدر خود و مردم کاشان نوشته به دست آمده است. کاشانی احتمالاً در حدود ۷۹۰ قمری/۱۳۸۸ میلادی به دنیا آمد. در واقع دورۀ کودکی و جوانی کاشانی درست مقارن اوج یورش‌های وحشیانۀ تیمور به ایران بود. با این همه وی در همین شرایط نیز هرگز از آموختن علوم مختلف غافل نشد. پدرش مسعود، پزشک بود، اما ظاهراً از علوم دیگر نیز بهرۀ بسیار داشت. نخستین فعالیت علمی کاشانی که از تاریخ دقیق آن آگاهیم، رصد خسوف در کاشان است. کاشانی زمان این رصد را در زیج خاقانی سی‌ام شهریورماه ۷۷۵ یزدگردی (معادل با دوم ژوئن ۱۴۰۶ میلادی و ۱۴ ذی‌حجۀ ۸۰۸ قمری) ثبت کرده است.
غیاث الدین در ۲۱ رمضان ۸۰۹ قمری مطابق با اول مارس ۱۴۰۷ میلادی، در همین شهر، رسالۀ کمالیه را در موضوع ابعاد و اجرام نوشت. او احتمالاً در سمرقند تحریر نویی از این رساله فراهم آورد، اما این بار آن را سُلَم السماء (نردبان آسمان) نامید. کاشانی تا پایان عمر کوتاه خود در مقام ریاست رصدخانۀ سمرقند به کار مشغول بود و سرانجام صبح روز چهارشنبه ۱۹ رمضان ۸۳۲ قمری مطابق ۲۲ ژوئن ۱۴۲۹ میلادی بیرون شهر سمرقند و در محل رصدخانه درگذشت.

وی ضمن برشمردن مهم‌ترین نوآوری‌های کاشانی، ادامه داد: مرکز پژوهشی میراث مکتوب و دانشگاه کاشان برگزار کنندۀ این همایش هستند و پژوهشکدۀ تاریخ علم دانشگاه تهران، انجمن ریاضی ایران و خانۀ ریاضیات اصفهان نیز در این کار مشارکت دارند. به ویژه باید به مشارکت ارزشمند ریاست محترم پژوهشکدۀ تاریخ علم دانشگاه تهران و دانشجویان و فارغ التحصیلان این پژوهشکده در امور علمی و اجرایی اشاره کنم که همین نیز از آنان انتظار می رفت، زیرا به نظر من، صاحبان اصلی این همایش آنان به شمار می آیند. خانۀ ریاضیات اصفهان نیز با پذیرش اسکان یک روزه میهمانان همایش در اصفهان و تدارک برخی برنامه های جانبی، مشارکتی ارزشمند داشته است.
دبیر علمی همایش میراث غیاث الدین جمشید کاشانی، با اشاره به این مهم که همایش پیش رو بی گمان جدی ترین اقدام ایرانیان برای بزرگداشت این دانشمند بزرگ خواهد بود، تاکید کرد: از یکایک پژوهشگران داخلی و خارجی که اثر منتشر شده ای دربارۀ کاشانی داشتند، دعوت به شرکت در این همایش کرده ایم. خوشبختانه بیشتر این پژوهشگران نیز به این دعوت پاسخ مثبت داده اند. از میان پژوهشگران داخلی می توان به دکتر حسین معصومی همدانی، دکتر محمد باقری و چند تن از فارغ التحصیلان پژوهشکدۀ تاریخ علم و رشتۀ معماری دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد. میهمانان خارجی همایش نیز که حضورشان قطعی شده، دکتر گلن ون بروملن از کانادا، دکتر یان پیتر هوخندایک، دکتر بنو ون دالن، دکتر استون وپستر (هر سه از هلند)، دکتر علی بابایف (جمهوری آذربایجان)، دکتر خورشید عبدالله زاده (تاجیکستان)، هستند. از میان نامداران این حوزه فقط خانم دکتر ایوونه دُلد سمپلونیوس که آثار ارزشمندی در زمینۀ معماری در آثار کاشانی نوشته اند، به دلیل بیماری، از حضور در کنفرانس عذر خواستند.
مهندس کرامتی از ارسال فراخوان عمومی کنفرانس برای همۀ مؤسسات علمی و پژوهشی مرتبط داخلی و خارجی و نزدیک به ۵۰۰۰ نفر از پژوهشگران مرتبط با میراث، خبر داد و گفت: همۀ میهمانان خارجی و بیشتر مدعوین داخلی موضوع سخنرانی خود را مشخص و چکیدۀ مقالات خود را نیز ارسال کرده اند. شماری نیز در پاسخ به فراخوان عمومی چکیده مقالات خود را به آدرس دبیرخانه علمی ارسال کرده اند. مهلت ارسال چکیده امروز (اول بهمن ماه) به پایان رسید و کمیته علمی همایش در نیمۀ نخست بهمن رد یا قبول مقالات را به اطلاع نویسندگان خواهد رساند.
وی در مورد برنامه های جانبی همایش کاشانی گفت: درکنار برگزاری جلسات سخنرانی، برنامه های جانبی دیگری را نیز در نظر داریم که از جمله می توان به انتشار چاپ نسخه برگردان مجموعه آثار کاشانی، چاپ مجدد برخی آثار پژوهشی مرتبط با کاشانی، برگزاری نمایشگاهی از دست نویس های آثار کاشانی و آثاری که دربارۀ کاشانی نوشته شده اند، نمایشگاه پایان نامه های پژوهشکدۀ تاریخ علم دانشگاه تهران، گردآوری مقالات نوشته شده دربارۀ غیاث الدین جمشید کاشانی و اعطای این مجموعه به شرکت کنندگان در قالب یک لوح فشرده، اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612