کد خبر:38162
پ
جایگاه-جامی-در-سپهر-ادبی-ایران-و-جهان-2

جایگاه جامی در سپهر ادبی ایران و جهان

نشست «جایگاه جامی در سپهر ادبی ایران و جهان» از مجموعه درس‌گفتارهایی دربارۀ جامی به سخنرانی علیرضا قیامتی اختصاص دارد.

میراث مکتوب- جامی از تاثیرگذارترین شعرا و عرفایی است که نفوذ وی افزون بر ادب فارسی مرزهای فرهنگ و ادب بسیاری از سرزمین‌های منطقه را درنوردیده است. از تاثیر شعر و اندیشه‌ی او در سین کیانگ چین گرفته تا سپهر اندیشه‌ای که از وی در شبه قاره هند و زبان اردو گسترده است. جلوه‌گری شعر و سخن عارفانه او در زبان کردی، سرزمین‌های قفقاز و آذربایجان ترکیه و مصر و شام و حجاز از زمان حیات وی تاکنون از او شاعری کم‌نظیر پدید آورده است. محبوبیت و شهرت ویژه‌ی جامی در کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و تدریس آثار وی در مکتبخانه‌ها و مراکز آموزشی گواهی‌ست گویا در نقش‌آفرینی شایان وی در عرصه فرهنگی کشورهای منطقه .از این منظر اندیشه بلند وی نه تنها فصل مشترک همه فارسی زبانان و باشندگان حوزه تمدنی ایران بزرگ که نقطه پیوند کشورهای منطقه به شمار می‌آید.جامی از نخستین شاعران فارسی زبانی‌ست که دنیای غرب با شعر و اندیشه‌ی او آشنا شد ترجمه‌ی فیتز جرالد از سلامان و ابسال و ترجمه‌ی آلمانی یوسف و زلیخا از مهم‌ترین نمادهای بروز آثار اوست.

نوزدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌‌ی جامی در روز چهارشنبه چهارم بهمن به «جایگاه جامی در سپهر ادبی ایران و جهان» اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر علیرضا قیامتی به صورت مجازی در صفحه‌ی اینستاگرام شهر کتاب (ketabofarhang) بارگذاری خواهد شد.

جایگاه جامی در سپهر ادبی ایران و جهان

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612