کد خبر:20385
پ
jame-m-1

جامع التواریخ (تاریخ ایران و اسلام)

دورۀ سه جلدي جامع التواريخ (تاريخ ايران و اسلام) تأليف رشيدالدين فضل الله همداني به تصحيح محمد روشن از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

ميراث مكتوب – دورۀ سه جلدي جامع التواريخ (تاريخ ايران و اسلام) تأليف رشيدالدين فضل الله همداني، به تصحيح محمد روشن از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب منتشر شد.

خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی (درگذشته 718 ق.) طبیب، مورّخ و دیوان‌ سالار و وزیر سلسله ایلخانیان، دارای آثار متعددی در زمینه‌های تاریخ، تفسیر، علوم قرآن، طبّ و آیین مملکتداری می‌باشد. در میان این آثار جامع التواریخ اهمیت ویژه‌ای دارد. البته این اثر تألیف مستقیم خود او نیست، بلکه توسط گروهی از محققان و مترجمان و زیر نظر وی آماده شده است.
مجموعه اي كه پيش رو است بخش تاريخ ايران و اسلام از جامع التواريخ رشيد الدين فضل الله است.

جامع التواريخ (تاريخ ايران و اسلام) – سه جلدی
مؤلف: رشيدالدين فضل الله همداني
تصحيح: محمد روشن
شمارگان: 350 نسخه
قطع: وزيري
بها: 1170000 ریال

به گفته آگاهانۀ كارل يان دانشمند بزرگي كه عمري پنجاه ساله بر سر تصحيح و طبع نشر جامع التواريخ و ترجمه آن به زبان آلماني صرف كرد: «شايستگي درخشان رشيدالدين در زمينه هاي گوناگون و متفاوتي تجلي داشته است و امروز اين را پس از آنكه اندك اندك با آثار متعدد او آشنا مي شويم بهتر درميابيم. او فيلسوف و متالهي بزرگ و عالم به فنون بلاغت و حكمت و لابد سياست مداري خاطر متعلق بود زيرا اگر جز اين بود نمي توانست مدت بيست سال بر مسند وزارت تكيه زند‍؛ اما بي گمان برجسته ترين كارهاي او در زمينه تاريخ نويسي نمايان گرديد.

پيش از رشيدالدين ملتهاي گوناگون از مصريان كهن گرفته تا اروپاي سده هاي ميانه در چهارچوب نگرشهاي ديني و فرهنگي ويژه هر دوره اي تاريخ دنياي خويش را نوشته اند؛ اما افتخار تاليف تاريخ و فرهنگهاي دولتهاي بزرگ قاره هاي آسيا و اروپا بي طرفي عالمانه براي نخستين بار تنها و تنها از آن مولف ما است. از اين رو حق داريم كه به مفهوم امروزي او را تاريخ نويسي جهاني به شمار مي آوريم.»

بخش ايران و اسلام از جامع التواريخ رشيدالدين فضل الله بازنويسي از تاريخنامه طبري است. اين اثر بر اساس معتبرترين نسخ تصحيح و در سه مجلد همراه با نمايه ها و شرح نسخه بدلها به زيور طبع آراسته شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612