کد خبر:12514
پ
57460224

ثبت ملی قرآن خطی ایلخانی موسوم به نسخۀ سلین

یک نسخۀ خطی قرآن کریم مربوط به دورۀ ایلخانی موسوم به نسخۀ سلین ثبت ملی شد.

میراث مکتوب – یک نسخۀ خطی قرآن کریم مربوط به دورۀ ایلخانی موسوم به قرآن سلین ثبت ملی شد.

کوهسار دادور، فرماندار شهرستان سروآباد که روز شنبه، 13 بهمن‌ماه 1397 با ایرنا گفتگو می‌کرد، ضمن اعلام ثبت ملی بیش از 23  اثر تاریخی،‌ همچنین نسخۀ خطی قرآن کریم روستای سلین را از جمله آثار ثبت ملی شدۀ این شهرستان عنوان کرد.

پیش از این در خردادماه سال 1395،‌ سید محسن علوی مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از مرمت نسخۀ خطی قرآن کریم شهرستان سروآباد معروف به نسخۀ سلین خبرداده بود.

به گفتۀ علوی، این نسخۀ خطی قرآن کریم مربوط به دورۀ ایلخانی بوده و دارای ابعاد 42 در 31 سانتیمتر و ضخامت 12 سانتیمتر و جلد چرمی با نقوش لچک و ترنج است.

مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان کردستان همچنین افزوده بود که نسخۀ خطی قرآن سلین که یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های خطی قرآن بعد از قرآن نگل است و دارای 846 صفحه بوده که با خط ریحان و در قطع سلطانی به رشتۀ تحریر در آمده است.

لازم به ذکر است روستای سلین در 14 کیلومتری شهر اورمان و در منطقۀ اورامات تخت و در 86 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سروآباد استان کردستان قرار داد.

نکتۀ قابل توجه در مورد شهرستان سروآباد، جمعیت قابل توجه روستایی این شهرستان و وجود ابنیه و آثار تاریخی قابل توجه است، به گونه‌ای که بیش از 90 درصد جمعیت این شهرستان در روستاها ساکن هستند و تنها 10 درصد جمعیت شهرنشین بوده و بیشتر روستاهای این شهرستان نیز روستاهایی با قدمت تاریخی و کهن می‌باشند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612