کد خبر:1635
پ
iranim-1

تنها راه جلوگیری از کتابسازی گسترش نقد کتاب است

مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب تنها راه جلوگیری از کتابسازی ها را گسترش نقد کتاب دانست و بیان کرد: تنها با گسترش نقد و نقادی و انتشار نشریات تخصصی نقد کتاب می توان کتابسازان را از کردۀ خود منصرف و پشیمان کرد

میراث مکتوب – مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب تنها راه جلوگیری از کتابسازی ها را گسترش نقد کتاب دانست و بیان کرد: تنها با گسترش نقد و نقادی و انتشار نشریات تخصصی نقد کتاب می توان کتابسازان را از کردۀ خود منصرف و پشیمان کرد.
دکتر اکبر ایرانی، در گفت و گو با روابط عمومی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب دربارۀ مجموعه ای که قرار است برای مقابله با کتابسازی ها به چاپ برسد، بیان کرد: هدف این مجموعه انتقاد به افرادی است که برای کسب نام به دنبال کتابسازی هستند و منظور چهره های دانشگاهی نیست چنانکه خبرگزاری مهر در خبری با تیتر «کتابسازی و سرقت‌های علمی برخی چهره‌های دانشگاهی افشا می‌شود» در روز نهم تیرماه سال جاری بر روی خروجی خبرگزاری خود قرار داده است.
به گفته مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب تنها با گسترش نقد و نقادی و انتشار نشریات تخصصی نقد کتاب می توان کتابسازان را از کردۀ خود منصرف و پشیمان کرد. این در حالی است که نشریات نقد کتاب از عدد انگشتان دست تجاوز نمی کند و انتظار است دست کم داوران کتاب سال پیش از داوری کتاب ها بعضاً نقدهایی که بر کتاب ها نوشته شده ملاحظه کنند تا ما شاهد نباشیم کتابی جایزه گرفته است که پیشتر نقد عالمانه ای بر آن چاپ شده است.
دکتر ایرانی افزود: نشریه «آینه میراث» در شمارۀ اخیر خود از هفت مقاله، سه مقالۀ آن نقد سه کتاب است و «گزارش میراث» در شمارۀ ۴۹، نقد هفت کتاب است. سومین ضمیمۀ «گزارش میراث» نیز ویژۀ نقد کتاب و در آن ۱۵ نقد کتاب منتشر می شود.
وی دربارۀ دومین ضمیمۀ «گزارش میراث» که به موضوع کتابسازی اختصاص دارد، بیان کرد: موضوع کتابسازی و پخته ‏خواری، موضوع نوظهوری نیست. در طیّ سه دهۀ اخیر نشریاتی چون «نشر دانش»، «آینۀ پژوهش»، «آینۀ میراث» و کتاب‌‏های ماه و غیره به این موضوع پرداخته‏ اند و هر یک به سهم خود، روشنگری و آسیب‏ شناسی نموده اند. مهم‏ ترین مسئله‏ای که باید مورد توجه و کنکاش قرار گیرد، ریشه ‏یابیِ معضل کتاب‏سازی است. چه علل و عواملی باعث می‏شود فردی مرتکب کتاب‏سازی شود؟ اشکال و ابعاد کتاب‏سازی تا چه اندازه است؟ چه افراد و سازمان‏هایی مسئول هستند؟
ایرانی درباره بخش های ویژه نامۀ کتابسازی تصریح کرد: برای این منظور در شمارۀ پیشین نشریه و نیز با ارسال نامه‏هایی از اهل قلم خواستیم تا با ارسال مقالات و مطالب علمی خود ما را یاری کنند. ۱۳ مقاله و یادداشت و رنجنامه رسید که بخش اول این شماره را تشکیل می‏دهد. ۲۳ گفت‏وگو و مصاحبه انجام شد که بخش دوم این ویژه‏نامه را به خود اختصاص داده است.
به گفتۀ مدیرعامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در بخش اول اسامی افرادی برده شده که بعضاً متهم شده‏اند کتاب دیگران را به نام خود کرده‏اند. اگر غیر از این باشد می‏ توانند اعتراض کنند و ما پاسخ آنها را در شمارۀ بعد درج می‏کنیم.
مدیر عامل مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در پایان با اعتقاد بر اینکه نباید در مقابل کتابسازی ها سکوت کرد، گفت: آحاد اهل قلم نباید در برابر منکری چون کتاب‏سازی سکوت کنند. آنکه عاقل است نباید به وقت گفتن، دم فروبندد و آن کس که اخلاق حرفه‏ای نشر را می‏شناسد، باید با نوشتن نقد و کشف اسرار دزدان کتاب، به رشد و توسعۀ آگاهی در جامعه کمک کند. وظیفۀ فردی هر صاحب دردی است که با اطلاع ‏رسانی به ‏موقع، مانع رواج آفت کتاب‏سازی شود.
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612