کد خبر:38629
پ
1707552223-IMG_7446

تقدیر از پنج مرشد و میراث‌دار فرهنگ روایی و هنرهای نمایشی ایران

کتابخانه و موزه ملی ملک از پنج مرشد و میراث‌دار فرهنگ روایی و هنرهای نمایشی ایران تقدیر کرد.

میراث مکتوب- کتابخانه و موزه ملی ملک هم‌زمان با رونمایی از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی»، از پنج مرشد و میراث‌دار فرهنگ روایی و هنرهای نمایشی ایران به پاس دهه‌ها کوشش در نگه‌داشت و ترویج هنر نقالی و پرده‌خوانی تقدیر کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، در آیین که با حضور بزرگان و پیشکسوتان هنر نقالی و پرده‌خوانی ایران و استقبال چشم‌گیر دوستداران فرهنگ و هنر برگزار شد، مرشد استاد ابوالحسن میرزاعلی، مرشد محمد احدی، مرشد امیر صادقی، مرشد ابوالفضل ورمزیار و مرشد مجتبی حسن‌بیگی از نقالان و پرده‌خوانان برجسته ایران تجلیل شدند.

در مراسم رونمایی از کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» استاد هوشنگ جاوید پژوهش‌گر صاحب سبک موسیقی نواحی و آیینی ایران درباره هنر نقالی و میراث روایی ایران و جایگاه آن در جامعه امروزی ایران و چشم‌اندازهای آینده این هنر و میراث کهن سخنرانی کرد.

او با اشاره به تاثیرگذاری هنر نقالی و منقبت‌خوانی در تاریخ معاصر ایران یادآور شد: «مرشدان بزرگ همچون استاد ابوالحسن میرزاعلی چنان به ترویج فرهنگ و معارف اخلاقی و آیینی در میان مردم یاری می‌رساندند که همه طیف‌های جامعه به آنان احترام گذاشته و پذیرای ارزش‌هایی می‌شدند که مورد توجه آنان بود».

کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی» به کوشش مرشد محسن میرزاعلی و دکتر احمدرضا آذربایجانی تهیه و تدوین شده و انتشارات سرو یاسین در سال ۱۴۰۲ خورشیدی منتشر کرده است.

دکتر احمدرضا آذربایجانی و محسن میرزاعلی، گردآورندگان و مولفان کتاب «یکصد و سیزده مجلس از نقالی‌های مرشد ولی‌الله ترابی»، دیگر سخنرانان این آیین گرامی‌داشت بودند و خاطره‌ها و نکته‌هایی درباره چگونگی گردآوری و تالیف این کتاب بیان کردند.

منقبت‌خوانی و اجرای ضرب و نوای زورخانه‌ای و پخش کلیپ درباره زنده‌یاد مرشد ولی‌الله ترابی از دیگر برنامه‌های این آیین گرامی‌داشت در کتابخانه و موزه ملی ملک بود.

شادروان مرشد ولی‌الله ترابی (۱۳۱۵ تا ۱۳۹۲ خورشیدی)، زاده یکی از روستاهای تابعه شهر تفرش بود. او را به عنوان یکی از نقالان، تومارنویسان و پرده‌خوانان پیشکسوت و صاحب سبک می‌شناسند. او از پرآوازه‌ترین میراث‌داران فرهنگ روایی و هنرهای نمایشی ایران بود که در بیش از پنج دهه اجراهای فراوان و فعالیت‌هایی گسترده برای نگاه‌بانی از این میراث ارزشمند را ترتیب داده و چندین بار جایگاه نخست را در عرصه هنر نقالی کسب کرد. این استاد هنر نقالی و نمایش، افزون بر تهیه و تنظیم چندین تومار نقالی، روایت‌های گوناگون شاهنامه را نیز در چندین جلد گردآوری کرده که یک جلد آن با نام «مشکین‌نامه» پیش‌تر منتشر شده است.

منبع: کتابخانه ملک

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612