کد خبر:41148
پ
1358666

تفکرات فلسفی در باب موسیقی؛ سده‌های میانه اسلامی

کتاب «تفکرات فلسفی در باب موسیقی؛ سده‌های میانه اسلامی» اثر فضل الشهادی و با ترجمۀ سهند سلطاندوست منتشر شد.

میراث مکتوب- کتاب حاضر مروری دارد بر تفکرات فلسفی در باب موسیقی نزد مهم‌ترین متفکران جهان اسلام مابین قرن‌های نهم تا پانزدهم میلادی / سوم تا نهم هجری قمری. کتاب گسترۀ مباحثی از فیزیک صوت و زیباشناسی آن، ماهیت موسیقی، جایگاه آن در طرح کلی امور و حیات آدمی و نسبت بین موسیقی و ویژگی احساسات و رفتار بشری را در بر می‌گیرد.

این کتاب تأثیر تفکر یونانیان، به‌ویژه آرای فیثاغورث و آریستوگزنوس، را در جهان اسلام حول این موضوع پی می‌گیرد و هدفش ارائۀ تبیینی به لحاظ فلسفی منسجم از تفکر نویسندگان مسلمان مدنظر، توضیح ادلۀ محوری ایشان و ارزیابی انتقادی از مشی فکری‌شان است. مؤلف طیف وسیعی از مواد مطالعاتیِ برگرفته از منابع نسخ خطی را به کار می‌گیرد که بخش عمده‌ای از آن‌ها پیش از این منتشر نشده‌اند.

فضل الشهادی، زادۀ بیروت و دانش‌آموختۀ دکتری فلسفه از دانشگاه پرینستون، استاد فلسفۀ دانشگاه راتگرز و آوازخوانی حرفه‌ای بوده، و آثاری در حوزۀ فلسفۀ اسلامی منتشر کرده است.

این کتاب می‌تواند نظر اسلام‌شناسان، پژوهشگران سده‌های میانه، موسیقی‌شناسان، کلاسیک‌پژوهان و افراد علاقه‌مند به پیشینۀ انگاره‌ها و تاریخ تفکر دربارۀ موسیقی را به خود جلب کند.

کتاب «تفکرات فلسفی در باب موسیقی؛ سده‌های میانه اسلامی» در ۲۰۰ صفحه و با قیمت ۲۳۰ هزارتومان توسط نشر مرکز وارد بازار نشر شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612