کد خبر:10393
پ
shrh-1

تصحیح و نشر نسخه خطی «شرح تعدیل العلوم»

کتاب «شرح تعدیل العلوم» (بخش کلام) تألیف عبید الله بن مسعود مشهور به صدر الشریعه (متوفی ۷۴۷ هـ ق/۱۳۴۶ م) با حمایت رایزنی فرهنگی اسلامی کشورمان در مسکو به چاپ رسید.

میراث مکتوب – کتاب «شرح تعدیل العلوم» (بخش کلام) تألیف عبید الله بن مسعود مشهور به صدر الشریعه (متوفی ۷۴۷ هـ ق/۱۳۴۶ م) با حمایت رایزنی فرهنگی اسلامی کشورمان در مسکو به چاپ رسید.

کتاب «شرح تعدیل العلوم» (بخش کلام) تألیف عبید الله بن مسعود مشهور به صدر الشریعه (متوفی  747 هـ ق/1346 م) با حمایت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری  اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و همکاری انستیتوی خاور شناسی فرهنگستان علوم روسیه، دانشگاه فدرال قزان و بنیاد بین المللی ایرانشناسی در مسکو به چاپ رسید.

صدر الشریعه دانشمندی است جامع العلوم که در کلیه دانش های آن روزگار از قبیل زبان و ادبیات، فقه و اصول، منطق و کلام، الهیّات و طبیعیات، ستاره شناسی و مباحث عرفانی تبحّر و مهارت زیادی داشته است. وی از خود میراث مکتوب گران بهایی به یادگار گذاشته که در کتابخانه های مختلف روسیه، ایران، ترکیه، پاکستان، آسیای مرکزی و برخی از کشور های غربی محفوظ می باشند.

در میان آثار صدر الشریعه «شرح تعدیل العلوم» جایگاه ویژه ای دارد اما متأسفانه، این نسخه خطی چند دانشی و مهم  تاکنون چاپ نشده است.

قسم کلام این کتاب یکی از مهمترین مراحل تاریخی کلام ماتریدی و سیر تحوّل و تکامل آن را در ما وراء النهر و خراسان بخوبی مجسم می سازد. تدوین و انتشار قسم کلام این نسخه خطی، به اهتمام قربان علی ادریسف مدیر بنیاد بین المللی ایران شناسی و با مقدمه فارسی، عربی و روسی توسط انتشارات «وچه» چاپ و منتشر شد.

بنابراعلام این خبر، بزودی از این اثر فاخر با حضور اندیشمندان و فرهیختگان جامعه اسلامی روسیه رونمایی خواهدشد.

منبع: روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612