کد خبر:12859
پ
ibnSakkun

تصحیح «نهج البلاغه» ابن السکون؛ برگزیده جشنواره حکمت و نیایش

شیخ قیس بهجت العطار برای تصحیح کتاب «نهج البلاغه علی بن محمد ابن السکون» جایزه نخست جشنواره ملی حکمت و نیایش را دریافت کرد.

میراث مکتوب- نخستین جشنواره ملی حکمت و نیایش عصر چهارشنبه اول خرداد ماه در مصلای بزرگ تهران با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

در بخش تصحیح نسخ خطی، شیخ قیس بهجت العطار برای تصحیح کتاب «نهج البلاغه علی بن محمد ابن السکون» جایزه نخست را دریافت کرد.

این نهج البلاغه به عنوان آخرین و یکی از بهترین تصحیح‌های نهج البلاغه شناخته می‌شود که بر اساس نسخۀ علی بن سکون حلی، عالم بزرگ شیعه در قرن ششم هجری است و از سوی کتابخانۀ تخصصی امیرالمؤمنین علی(ع) مشهد با همکاری آستان مقدس علوی منتشر شده است.

گفتنی است شیخ قیس بهجت العطار پیش از این نهج البلاغه را بر اساس چهار نسخه قدیمی نفیس تحقیق نموده و حاصل کار در سال ۱۴۳۱ ق. توسط مؤسسه رافد قم به زیور طبع آراسته شد.

وی در ادامه تحقیقات و فعالیت‌های تصحیحی خود و با همکاری کتابخانۀ تخصصی امیرالمؤمنین علی(ع) تحقیق نهج البلاغه بر اساس دو نسخه را آغاز کرد که یکی از این دو نوشته شده از روی نسخه‌ای به خط ابن سکون و دیگری مقابله شده با نسخه ابن سکون است.

اهمیت این کار در این است که ابوالحسن علی بن محمد بن سکون حلی معروف به ابن سکون، (متوفی ۶۰۰ یا ۶۰۱ ق) شیخ ثقه فقیه و ادیب شیعی و لغوی نحوی است که جایگاه علمی ویژه‌ای نزد بزرگان دارد. ایشان به تصحیح کتاب‌ها و تدقیق آنها مشهور است. وی راوی صحیفه سجادیه رایج می‌باشد، ضمن اینکه اختلافات ضبط نسخه‌های مصباح کبیر و صغیر ایشان نیز به ما رسیده است.

بر همین اساس، ضبط نهج‌البلاغۀ وی در نهایت اهمیت است به ویژه اینکه فقیه معروف علی بن احمد سدیدی نسخه نهج البلاغه حسن بن یحیی بن کرم را با نسخه ابن سکون مقابله کرد و اهمیت آن به جایی رسید که به عنوان اصلی قابل استناد گردید و در میان این نسخه ضبط‌هایی است که در جای دیگر دیده نشده است.

در نهایت، این کار با نسخه‌ای نگهداری شده در ترکیه که از خط ابن سکون نقل شده مقابله گردید و در نتیجه این تحقیق، حلقه طلایی از سلسله تحقیق نسخه‌های نهج البلاغه خواهد بود.

گفتنی است رتبه سوم جشنواره ملی حکمت و نیایش در بخش تصحیح نسخ خطی نیز به طور مشترک به «حامد ناجی اصفهانی» برای تحقیق و تصحیح کتاب «شرح صحیفه سجادیه میرزا محمد ابراهیم سبزواری ( وثوق الحکماء )» و «الهه روحی دل» برای تحقیق و تصحیح کتاب «منهج الفصاحه فی شرح نهج البلاغه» که مؤلف این کتاب «کمال الدین حسین بن شرف الدین الهی اردبیلی» است، تعلق گرفت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612