کد خبر:2652
پ
ganj-m

تصحیح جدیدی از جامع الحکایات

کتاب جامع الحکایات در حوزه‌ ادبیات عامه مربوط به قرن ۱۰ و ۱۱ به کوشش محمد جعفری قنواتی تصحیح، چاپ و منتشر شد.

میراث مکتوب – کتاب جامع الحکایات در حوزه‌ ادبیات عامه مربوط به قرن ۱۰ و ۱۱ به کوشش محمد جعفری قنواتی تصحیح، چاپ و منتشر شد.
در این کتاب مصحح نمایه‌های مختلفی مانند نمایه اشخاص تاریخی و افسانه‌ای، دعاها، سوگندها، نفرین‌ها، دشنام‌ها، عبارت‌های قالبی، پیشه‌ها و مناصب، امثال و حکم و اصطلاحات موسیقایی را استخراج و در پایان کتاب چاپ کرده است.
حدود ۶۰ نسخه از کتاب جامع الحکایات که در حوزه ادبیات عامه قرار می‌گیرد، در کتابخانه‌های مختلف و معتبر دنیا وجود دارد.
قدیمی ‌ترین داستان‌های این کتاب به قرن دهم و جدیدترین آن‌ها به ۱۱۰ سال پیش برمی ‌گردد.
نسخه تصحیح ‌شده مربوط به کتابخانه گنج‌ بخش پاکستان است. تعداد داستان‌های این نسخه شامل ۲۳ داستان می‌شود که هیچ‌ کدام نویسنده ندارند، ولی نام کاتب کتاب مشخص است. هر داستان به طور متوسط ۲۰ صفحه می‌شود که به احتمال قریب به یقین در قرن ۱۲ کتابت شده‌اند. اما در پایان کتاب تاریخ وجود ندارد. ولی با این حال و بر اساس شعرهای پایان کتاب، می ‌توان حدس زد که کتاب در پایان قرن یازدهم و یا اوایل قرن دوازدهم نوشته شده است.
این کتاب در ۴۹۷ صفحه به قیمت ۱۷۵۰ تومان زمستان سال جاری به کوشش محمد جعفری قنواتی از سوی نشر قطره منتشر شده است.
یادآور می شود کتاب جامع الحکایات نام عمومی مجموعه ای از نسخه های خطی مشتمل بر افسانه ها و داستان های شیرین و خواندنی است که در کتابخانه های گوشه و کنار جهان پراکنده اند. کتاب دوم این مجموعه در کتابخانه «گنج» پاکستان نگهداری می‌شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612