کد خبر:13407
پ
2281329_0

ترجمه و شرح فارسی «حساب شفا» منتشر می‌شود

برگردان و شرح فارسی حساب شفای ابن‌سینا توسط سید عبدالله انوار به زودی منتشر می‌شود.

میراث مکتوب- برگردان و شرح فارسی حساب شفای ابن‌سینا توسط سید عبدالله انوار به زودی منتشر می‌شود.

انتشارات بنیاد بوعی‌سینا کار آماده‌سازی و صفحه‌آرایی قسمت حساب از ریاضیات شفا را به انجام رسانده و در سال جاری چاپ خواهد کرد.

توکل دارائی، رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل این بنیاد در این‌باره گفت: جناب استاد عبدالله انوار که نماد ابن‌سیناپژوهی عصر ماست، همۀ ۲۲ کتاب از دانشنامۀ بزرگ شفای شیخ‌الرئیس را به فارسی ترجمه و شرح کرده و در این راه قریب ۱۵ سال رنج برده است.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا افزود: متأسفانه در طول قریب ۲۰ سال که از اعلام آمادگی استاد انوار برای چاپ این کتاب می‌گذرد، بودجۀ لازم برای این اثر سترگ علمی فراهم نشده است و با بودجۀ اندکی که بنیاد در اختیار دارد تنها برگردان ۴ کتاب از ریاضیات شفا در دستور کار انتشارات این بنیاد قرار گرفته است. در سال‌های گذشته کتاب موسیقی که برای نخستین‌بار به فارسی ترجمه شده بود، منتشر شد و مورد استقبال قرار گفت و به‌عنوان کتاب سال حوزۀ موسیقی انتخاب شد.

دارائی با برشمردن اهمیت دانشنامۀ شفا، گفت: ابن‌سینا، با وجود آن همه مسافرت و مهاجرت و مشکلات سیاسی که برایش ایجاد شد، میراثی از خود به یادگار گذاشته که در هزاره پس از ایشان جهت‌گیری علمی در حوزۀ فلسفه و طب در جهان اسلام را به نام خود رقم زده است. از جمله کتاب شفا که در مباحث فلسفی و شامل ۲۲ جلد است که تصحیح انتقادی کاملی از آن هنوز در ایران انجام نشده است.

در سدۀ اخیر ترجمۀ فارسی قسمت‌هایی از شفا به صورت پراکنده انجام شده، ولی قسمت ریاضیات آن هنوز ترجمه نشده بود که در دستور کار بنیاد بوعلی قرار گرفت.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی‌سینا در مورد ویژگی این ترجمه و شرح نیز گفت: دربارۀ این ترجمه از کتاب ارثماطیقی یا حساب شفا، استاد انوار می‌گوید: مطالب و نتایجی که شیخ گرفته، چه به صورت کلامی، چه فرمولی و شکل ریاضی، حتی محاسبات کوچک، تا آنجا که متعلق به متن بوده، ریاضی‌گونه و امروزی با حروف انگلیسی آمده است. از این نظر که این مسئله برای اذهان ریاضی و علاقه‌مندان بیشتر قابل پذیرش است و برای درک درست‌تر، از این حروف استفاده شده است.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد بوعلی در پایان اظهار امیدواری کرد مسئولان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری همدان بودجۀ لازم برای پژوهش‌های سینوی را به‌گونه‌ای فراهم کنند که در رقابت‌های علمی و پژوهشی که بر سر میراث ابن‌سینا در جریان است، ایران از قافلۀ دیگر کشورهای منطقه و اروپا عقب نماند.

منبع: روزنامه اطلاعات

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612