کد خبر:2623
پ
neshtar-m

تذکرۀ نشتر عشق، برگزیده اشعار عاشقانه بیش از هزار شاعر

تذکرۀ نشترِ عشق اثر حسین قلى خان عظیم‌آبادى، متخلّص به «عاشقى» است. وی از آخرین قُلّه‌هاى استوار تذکره‌نویسى در شبه قاره محسوب مى‌شود و از شیعیان اثنى عشرى است

میراث مکتوب- تذکرۀ نشترِ عشق اثر حسین‌قلى‌خان عظیم‌آبادى، متخلّص به «عاشقى» است. وی که از آخرین قُلّه‌هاى استوار تذکره‌نویسى در شبه قاره محسوب مى‌شود از شیعیان اثنى عشرى است.

حسین‌قلى‌خان تألیف خود را با استفاده از سى و دو اثر، به عنوان مآخذ اصلى، در سال ۱۲۲۴ ق. آغاز کرد و در سال ۱۲۳۳ ق. به پایان بُرد. وى شرح احوال و برگزیدۀ اشعار عاشقانه هزار و چهارصد و سى و دو شاعر از شاعران متقدم تا معاصر خود را با نگاهى دقیق و با نثرى پاکیزه و آراسته در تذکره‌اش آورده است.
مصحّح، معتبرترین نسخه خطّى را به عنوان اساس انتخاب و با شش نسخه دیگر مقابله و تصحیح انتقادى کرده و اختلاف نسخه‌ها را در پاورقى نشان داده و در بخش تعلیقات و اضافات توضیحات لازم را همراه با ذکر منابع و مآخذ متعدّد مربوط به شاعران نوشته است.

تذکرۀ نشتر عشق تألیف حسین قلی خان عظیم‌آبادی متخلص به عاشقی (سده سیزدهم هجری) با تصحیح و تعلیقات سیدکمال حاج سیدجوادی در ۴ مجلد به چاپ رسیده و بهای دوره آن ۸۰۰۰۰ تومان است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612