کد خبر:3019
پ
tazkare-m2

تذکره‌ای درباره وقایع تاریخی

تذکرهالتواریخ، تالیف عبدالله کابلی، به تصحیح علیرضا قوجه‌زاده، برای اولین بار، توسط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، با همکاری انتشارات سفیر اردهال به چاپ رسید

میراث مکتوب – تذکرهالتواریخ، تالیف عبدالله کابلی، به تصحیح علیرضا قوجه‌زاده، برای اولین بار، توسط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، با همکاری انتشارات سفیر اردهال به چاپ رسید.
این تذکره که تألیف آن در سال ۹۹۰ق شروع و در سال ۱۰۱۰ق به پایان رسیده، در بردارنده ماده تاریخ‌ها و تاریخ وقایع مختلفی در شش طبقه است:
۱٫ در ذکر تواریخ انبیا(ع)؛
۲٫ در ذکر تواریخ صحابه و اولیا و مشایخ کرام؛
۳٫ در ذکر تواریخ فضلا و شعرا؛
۴٫ در ذکر تواریخ سلاطین و امرا؛
۵٫ در ذکر سال ولادت برخی از پادشاهان، شاهزادگان، امرا و امیرزادگان معاصرش و نیز تواریخ فتح قلاع و …؛
۶٫ در ذکر تواریخ سال اتمام بناها مانند مساجد، مدارس،‌ قلاع، باغها،‌ پلها و … و نیز تاریخ اتمام برخی از کتابها و رسایل مهم ادب فارسی.
مهمترین بخش تذکرهالتواریخ، طبقه سوم آن در ذکر تواریخ فضلا و شعرا و طبقهٔ ششم آن در ذکر تاریخ اتمام بناها و کتب ادبی است. چرا که اطلاعاتی تازه و مهم در میان آنها دیده می‌شود که در منابع دیگر وجود ندارد. از دیگر وجوه اهمیت این کتاب، ذکر احوال و آثار بسیاری از بزرگان ادب و فرهنگ است که مطالب تازه و مهمی نیز در میان آنها دیده می‌شود.
تصحیح مذکور بر پایهٔ دو نسخه صورت گرفته که یکی از آنها به خط مولف است بر اهمیت و صحت این تصحیح بیش از پیش می‌افزاید.
در مقدمه‌ای که ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی،‌ دکتر محمد رجبی، بر این اثر نوشته‌اند، می‌خوانیم:
هر متنی که از مآثر علمی و فرهنگی کشورمان به زنجیرۀ تحقیق و تصحیح می­‌پیوندد و انتشار می‌یابد، گویایِ منزلتِ متمایز ایرانیان در گسترۀ دانش و اندیشه بشری، و پیوستگی سلسله حیات معنوی و فرهنگی آنها در ادوار تاریخ است. از این‌رو هر چه بیشتر، میراث مکتوب خود را عرضه کنیم، بهتر می‌­توانیم امروز خود را با گذشته شکوهمند و شکوفای خویش گره بزنیم و فردای بهتری را برای آیندگان‌مان ترسیم کنیم.
کتابخانه مجلس شورای اسلامی با دارا بودن گنجینه­‌ای گران و کلان از آثار و مآثر اسلامی و ایرانی، وظیفه خود می­‌داند به قدر امکانات، به چاپ و نشر متون و اسناد بپردازد و آنها را در اختیار جامعه علمی و فرهنگی کشور قرار دهد.
تذکرهالتواریخ عبدالله کابلی برآیند مطالعات و جستجوهای او در آبشخورهای تاریخی، ادبی، رجالی و… است. او از این منابع،‌ معلومات برگزیده را در ذکر شخصیت‌های تاریخی، ادبی و تاریخ اتمام بناها و .. برگرفته و در کتاب خود در شش طبقه سامان داده است. تأکید کابلی در تذکرهالتواریخ بیشتر بر ماده‌ تاریخهاست، و از این نظر، نسبت به متون همسان خود متمایز است. بی‌گمان، این کتاب،‌ حاوی نکته‌های نویافته راجع به فرهنگ و تمدّن ایرانی است و از آنها می‌توان در پژوهش‌های فرهنگی و تاریخی بهره برد.

منبع: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612