کد خبر:7128
پ
moshkbarharir

تحليل و نماد شناسي هفت پيكر نظامي

هفت‌پیکر یا بهرام‌نامه چهارمین منظومۀ نظامی از نظر ترتیب زمانی است.

میراث مکتوب – هفت‌پیکر یا بهرام‌نامه چهارمین منظومۀ نظامی از نظر ترتیب زمانی است. هفت پیکر در روساخت و ژرف ‌ساخت غنی و پرجاذبۀ خویش، سهم چشم و دل را به تمامی برآورده می‌کند. این تنگلوشای خیال‌انگیز با آمیزش اسطوره، عرفان، روان‌کاوی، نمادشناسی… در قالب گنجینه‌های کلام، اثری نامیرا پیش چشم خواننده می‌گشاید.

شاعر توانایی چون نظامی این گسترۀ عظیم را برای خوانندۀ خویش فراهم می‌کند تا او به اوج لذت در روند کشف و ظهور تدریجی نمادهای منظومه‌اش برسد و حلاوت جادوی کلام پیوندخورده با نماد را مزه و تجربه کند.

مؤلف در این کتاب نگرش و تحلیلی متفاوت از داستان‌ها، کلان‌نمادها و رمزهای این منظومه دارد.

تحلیل هفت پیکر، شناخت اسطورۀ گمگشتگی و مطلوب گمشده است. شناخت جهان درون پیش از آنکه در پایان دریابی که ناشناسی را زیسته‌ای. به‌زعم نویسندۀ این کتاب، هفت پیکر اثری منشوری و حجمی است که با هر خوانش می‌توان به تحلیل و دریافتی نو از آن رسید.

 ازاین‌رو یافته‌های این کتاب نمی‌تواند نگرش و بازخوانی نهایی آن تلقی شود. طبیعت رمزوارانۀ این منظومه آن را از هر برداشت جزمی و قطعی مبرا می‌سازد. …

محراب زاده: زهرا، مشك بر حرير(تحليل ونماد شناسي هفت پيكرنظامی)، تهران، امیرکبیر، قطع: رقعی، بها: 100000 ریال، 1394.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612