کد خبر:6606
پ
zekavat-azkaee

تجلیل از مقام علمی پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگزلو

در مراسم نکوداشت مفاخر فرهنگی استان همدان از مقام علمی پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگزلو تجلیل خواهد شد.

میراث مکتوب – در مراسم نکوداشت مفاخر فرهنگی استان همدان از مقام علمی پرویز اذکایی و علیرضا ذکاوتی قراگزلو تجلیل خواهد شد.

این مراسم روز 28 اردیبهشت از ساعت 16:30 در سالن اجتماعات مجمتع فرهنگی و هنری بوعلی سینا در همدان برگزار می شود.

آشنایی با خدمات علمی استاد پرویز اذکایی

پرویز اذکایی (سپیتمان) به سال ۱۳۱۸ در همدان زاده شد، تحصیلات خود را در آن شهر و تهران و سپس در دانشگاه منچستر (انگلستان) طیّ کرد، مطالعات وی به طور عمده در تاریخ و فلسفه می‌باشد. در رشته‌های کتابشناسی و رجال‌شناسی و تاریخ علم نیز دارای تألیفات است. بیش از ۴۰۰ عنوان اثر از وی طبع و نشر شده، که عبارت از ۴۰ کتاب و ۷۰ رسالهٔ علمی، و مابقی گفتارهای بلند و کوتاه در دایرة‌المعارف‌ها و نشریات معتبر است.

زندگی نامهٔ بیرونی (ترجمه)، کارنامهٔ بیرونی (تألیف)،  فرمانروایان گمنام (تاریخ)، رسالهٔ قبة‌الارض ایرانی (هیئت و نجوم)، رسالهٔ زروانی (مذاهب)، مفاتیح الاسرار (تفسیر شهرستانی)، تاریخ نگاران ایران (جلد اول)، ابوریحان بیرونی (آراء و افکار)و خاندان شاهیهٔ خوارزم (رساله) برخی از آثار استاد پرویز اذکایی است.

آشنایی با خدمات علمی استاد علیرضا ذکاوتی قراگزلو

علیرضا ذکاوتی قراگزلو زاده ۱۳۲۲ در همدان) نویسنده و پژوهشگر ایرانی است.

علیرضا ذکاوتی قراگوزلو از پژوهشگران و نویسندگان معاصر است که در سه دهه گذشته آثار متعددی از او در زمینه ادبیات فارسی و عرفان اسلامی منتشر شده است. وی در دو دهه پس از انقلاب اسلامی ایران نقدهای بسیاری بر آثار کلاسیک ایران نوشته، تحقیق و ترجمه کرده است و در هر دو رشتهٔ ادبیات ابداعی و ادبیات تحقیقی و نیز ترجمه از عربی به فارسی آثار متعددی پدید آورده‌است . از جمله کتابهایی چون عرفانیات، عمر خیام و ترجمه تمدن اسلامی در قرن چهارم و پنجم از آثار اوست. وی جزء هیئت مؤلفین دائرةالمعارف تشیع بوده و با بنیاد دائرةالمعارف اسلامی و دانشنامه جهان اسلام همکاری مداوم دارد. از وی مقاله‌های بسیار زیادی در حوزه فرهنگ و فلسفه و دین باقی‌ مانده ‌است.

دو اثر ترجمه تمدن اسلامی در قرن چهارم هجری، تألیف آدام متز در سال 1363 و ترجمه کتاب نظام اداری مسلمانان در صدر اسلام در سال 1385 که کتاب سال شناخته و حائز دریافت جایزه شد، نمونه‌ای از کارهای پژوهشی ماندگار وی به حساب می‌آید.

30 کتاب تألیفی از جمله تشیع و تصوف، العصر الجاهلی (تاریخ ادبی عرب)، آیین رهروی (بازنویسی فرائدالسلوک)، بدیع‌الزمان همدانی و مقامات نویسی، ترجمه تلبیس ابلیس بن جوزی، تحریر و تلخیص محبوب القلوب فراهی، جنبش نقطویه، عرفیانیات، ابحاث عشره (تصحیح)، سیر تاریخی نقد ملاصدرا، قرآنیات، بازشناسی و نقد تصوف و … در کارنامه علمی و ادبی او ثبت شده است.

منبع معرفی اساتید: ویکی پدیا

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612