کد خبر:21686
پ
D985D8B1D8A2D8AA20D8A7D984D8A7DAA9D988D8A7D986-1

تجدید چاپ کتاب «مرآت الأکوان»

کتاب «مرآت الأکوان (تحرير شرح هدايه ملاصدرا شيرازى)» اثر سید احمد حسینی اردکانی، با تصحیح مرحوم عبدالله نورانی، از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب بازچاپ شد.

میراث مکتوب- کتاب «مرآت الأکوان (تحرير شرح هدايه ملاصدرا شيرازى)» اثر سید احمد حسینی اردکانی (متوفای ۲۴۲۱ ق)، که با مقدمه، تصحیح و تحقیق مرحوم عبدالله نورانی، پیش از این در سال 1375 چاپ و منتشر شده بود، از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب بازچاپ شد.

کتاب «مرآت الأکوان؛ تحرير شرح هدايۀ ملاصدرا شيرازى» اثر سید احمد حسینی اردکانی (متوفای ۲۴۲۱ ق) است. مؤلف، آثار گوناگونی پیرامون موضوعات مختلف تألیف نموده است که نوعا ترجمۀ منابع و مآخذ مهم اسلامی است؛ از قبیل ترجمۀ بحار الأنوار، ترجمۀ کمال الدین، ترجمۀ مبدأ و معاد، ترجمۀ محبوب القلوب و ترجمۀ جامع السعادات.

او «مرآت الأكوان» را که كتابى است به زبان فارسى در حكمت نظرى، مشتمل بر طبيعیات و الهىات، به تقاضاى شاهزاده محمدولى ميرزا، فرزند فتحعلى شاه قاجار، حاكم يزد تأليف کرده است. اصل كتاب به نام «هدایة الحکمة» يا «هدايه اثيريه»، تأليف اثیرالدین مفضل بن عمر ابهری (متوفاى ۶۶۱ يا ۶۶۳ ق) است. صدرالمتألهین شیرازی، شرحى بر اين كتاب نوشته است كه از معروف‌ترين شروح اين كتاب محسوب مى‌شود و سید احمد حسینی اردکانی تحرير حاضر را بر اين شرح ملاصدرا به نگارش در آورده است.

 

 

مرحوم عبدالله نورانی در پيشگفتار مصحح، به شرح حال و آثار سيد احمد اردكانى و ملاصدرا پرداخته است. همچنين در این مقدمه از «معرفت، عقيده و حكمت عملى از نظر ملاصدراى شيرازى» به تفصیل سخن گفته شده است. پيوند ملاصدرا و ميرداماد، دستورالعمل اخلاقى ملاصدرا، و معرفى كتاب «مرآت الأكوان» دیگر عناوین این مقدمه است.

در ادامۀ اثر به چاپ رسیده، متن کتاب آمده است که در فن اول، یعنی در طبیعیات، مشتمل بر هفت مقاله در «احوال مشتركه عامه (سماع طبیعی)»، یک مقاله در «احوال مختصه به فلکیات»، شش مقاله و یک خاتمه در «عناصر و آنچه از آنها حادث مى‌شود» و در فن دوم، یعنی در الهیات، مشتمل بر دو مقاله است.

روش مؤلف در طرح مباحث كتاب، به اين صورت است كه در آغاز، اصل مسئله را با قلمى شيوا و بيانى رسا عنوان مى‌كند، آنگاه اقوال صاحب‌نظران نامى را از كتاب‌هاى متعدد پيرامون مسئله مورد نظر بيان مى‌كند و در ادامه سخن، به نقل و بررسى ادله و براهين پرداخته است و برخى از آنها را مورد مناقشه قرار داده و برخى را مى‌پذيرد.

مصحح محترم اين كتاب، زنده‌یاد عبدالله نورانی به‌ منظور تكميل مباحث كتاب، برگزيده‌اى از ترجمه الهيات مبدأ و معاد را كه به قلم مؤلف نوشته شده، در خاتمه آن آورده است.

در پایان کتاب نیز فهرست‌هایی از آیات، احادیث، اعلام، کتب، و منابع مقدمه و متن به چاپ رسیده است. 

گفتنی است کتاب «مرآت الأکوان (تحرير شرح هدايه ملاصدرا شيرازى)» پیش از این در سال 1375 با همکاری انتشارات علمی و فرهنگی چاپ و منتشر شده بود و هم اکنون به صورت مستقل از سوی مؤسسۀ پژوهشی میراث مکتوب در 678 صفحه بازچاپ شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند با تماس با شماره تلفن 02166490612 (داخلی 105) درخواست خود را برای خرید این کتاب، با جلد شومیز به بهای 136 هزار تومان و با جلد سخت به بهای 161 هزار تومان، اعلام کنند.  

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ابوریحان و خیابان دانشگاه، شمارۀ 1182 (ساختمان فروردین)، طبقۀ دوم، واحد 8 ، روابط عمومی مؤسسه پژوهی میراث مکتوب؛ صندوق پستی: 569-13185
02166490612